Ole Birk Olesen (LA) er den kandidat, der har været allerbedst til at engagere sine følgere på Facebook under kommunalvalget. Faktisk ville det næsten være forkert ikke at sige, at Ole Birk Olesen uddeler klø til alle andre kandidater i Københavns Kommune på Facebook.

Ole Birk Olesen, der er tidligere minister og nuværende folketingsmedlem, har i alt fået 52.662 engagements på sine Facebook-opslag, og det placerer ham på en klar førsteplads på listen over engagements. På andenpladsen kommer Sophie Hæstorp Andersen, Socialdemokratiets borgmesterkandidat i Københavns Kommune, med 22.505 engagements. Det viser en analyse af topkandidaterne i kommunalvalget foretaget af Lead Agency.

Forskellen er slående, når man tænker på, at Sophie Hæstorp er den kandidat, der har brugt 3. flest penge på Facebook-annoncering under valgkampen. Det viser en opgørelse, Markedsføring har lavet. I alt har hun brugt ca. 100.000 kroner på Facebook-annoncering i de sidste 90 dage af valgkampen.

Om analysen

Analysen er lavet af Lead Agency for landets fire største byer: København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Analysen er lavet på alle Facebook-posts blandt topkandidater i de fire kommuner i perioden fra den 1. september til den 7. november – ni dage før valget den 16. november.

Ole Birk Olesen er derimod nummer 62 på den liste og har brugt 16.856 kroner på Facebook-annoncering i samme periode.

Med andre ord har Birk Olesen med et markant mindre budget hentet 30.000 flere engagements end Sophie Hæstorp Andersen. Hans reaktioner fordeler sig på 44.531 likes, 6.851 kommentarer og 1.280 delinger. Han har lavet i alt 105 opslag, imens Sophie Hæstorp Andersen har lavet 52 opslag.

Enhedslisten-profil skraber bunden

Der er dog også et argument for, at SF’s spidskandidat i Aarhus, Thomas Medom, er den stærkeste kandidat på Facebook under valgkampen.

Top 10 på engagement

Ole Birk Olesen (LA), København: 52.662

Sophie Hæstorp Andersen (S), København: 22.505

Petar Socevic (Danmark for Alle), København: 20.365

Thomas Medom (SF), Aarhus: 19.129

Thomas Kastrup-Larsen (S), Aalborg: 18.571

Peter Rahbæk Juel (S), Odense: 17.171

Niels Peder Ravn (NB), København: 11.142

Per Clausen (EL), Aalborg: 10.903

Søren Windell (K), Odense: 8.962

Han har i alt fået 19.192 engagements på Facebook. Og det er over dobelt så mange som Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (S), der har fået 8.667 og ikke er i top 10 over kandidater med flest reaktioner. Til sammenligning har Jacob Bundsgaard 31.000 følgere, imens Thomas Medom har 7.800 følgere.

Thomas Medom har dermed en engament rate på 2,34 procent på sine opslag – Jacob Bundsgaard rammer 0,47 procent og har en af de laveste engamgent rates i blandt topkandidaterne.

Det er dog ikke lige så grelt for Jacob Bundsgaard, som det er for Enhedslistens kandidat Per Clausen i Aalborg Kommune, der har en engagement rate på 0,37 procent. Han er dermed den topkandidat, hvor det er allermindst sandsynligt, at hans følgere engagerer sig med et Facebook-opslag.

Flere følgere er selvfølgelig godt. Men …

I både Odense og Aalborg Kommune er det til gengæld de siddende borgmestre, der mæsker sig på Facebook.

I Aalborg har Thomas Kastrup-Larsen (S) med over 18.000 engagements næsten 8.000 flere engagements end Per Clausen (EL), der er nummer to på listen – nummer tre, Morten Thiessen, har 3.283 engagements.

Top 10 følgere

1 Jacob Bundsgaard (S), Aarhus: 31.000

2 Ole Birk Olesen (LA), København: 19.000

3 Petar Socevic (Danmark for Alle), København, Thomas Kastrup-Larsen (S), Aalborg, Peter Rahbæk Juel (S), Odense: 15.000

6 Sophie Hæstorp Andersen (S), København: 14.000

7 Per Clausen (EL), Aalborg: 9.400

8 Thomas Medom (SF), Aarhus: 7.800

9 Theresa Scavenius (Momentum), København: 6.000

10 Morten Thiessen (K), Aalborg: 4.100

I Odense har borgmester Peter Rahbæk Juel (S) med 17.171 engagements også markant flere end Søren Windell (K) med 8.962 – nummer tre, Brian Dybro (SF), har 5.147 engagements.

Generelt, lyder konklusionen i analysen, er det en fordel at have mange følgere, hvis man skal have mange reaktioner:

”I tre ud af fire kommuner har kandidaten, der har fået flest engagements, også flest følgere. Kun i Aarhus Kommune er dette ikke tilfældet, hvor Thomas Medom har fået flest engagements,” lyder det.

Men:

”Det betyder dog ikke nødvendigvis, at kandidaterne med flest følgere er bedre til at skabe engagement. Vi ser en tydelig tendens til, at de højeste engagement rater ligger blandt de kandidater, der har færre følgere end gennemsnittet. Eksempelvis har de 10 kandidater med højest engagement rate færre følgere end gennemsnittet.”

Du kan se hele Markedsførings top 100 over de kandidater, der har brugt flest annoncekroner på Facebook i valgkampen, her.