2,79 millioner. Så mange kroner har Folketingets partier – og flere af dem, der kæmper om at komme ind – kastet efter annoncer på Facebook de seneste tre måneder inden det valg, flere politiske kommentatorer og eksperter forventer, Mette Frederiksen udskriver på Marienborg kl. 13 onsdag.

Det viser en opgørelse baseret på Facebooks Ad Library lavet af politiskannoncering.dk.

Tallene dækker både de enkelte partier og kandidater for de enkelte partier.

Sammenlagt har partierne i september måned brugt 1,2 millioner kroner på Facebook-annoncering. I august var det beløb 620.000 kroner, imens det i i juli var 302.000 kroner.

Bag tallene

Tallene er baseret på Facebooks åbne Ad Library og siden politiskannoncering.dk, der trækker tal fra Facebooks Ad Library.

De samlede tal for partiernes forbrug gælder både partiernes egne Facebook-sider samt midler brugt på de enkelte kandidaters Facebook-sider.

Tallene dækker henholdsvis perioderne 1. juli til 1. oktober 2022, 2021 og 2020.

Konservative har brugt mest

I spidsen med det største forbrug de seneste tre måneder er Konservative, der har lagt 658.000 kroner i Facebook-annoncering. Bagefter følger SF med 506.000 kroner, Venstre med 397.000 kroner og Socialdemokratiet med 341.000 kroner.

Det er værd at bide mærke i, at flere af de store partier også har skruet markant op, jo tættere de er kommet på valgudskrivelsen. Socialdemokratiet lagde eksempelvis 27.000 kroner i Facebook-annoncer i juli, men i september har de lagt 216.952 kroner.

Konservative har brugt det største beløb i september, 404.000 kroner. I juli brugte de til sammenligning 55.944 kroner.

Højere end i 21’ og 20’

Beløbet, der er brugt de sidste tre måneder, inden valget blev udskrevet, er også højere i samme periode før kommunalvalget i 2021. Her spenderede partierne til sammen i juli, august og september 2,1 mio. kr.

I 2020, hvor der ikke var valghandlinger, brugte partierne i samme periode 848.000 kroner. Det har ikke været muligt at trække tal, der sammenligner de tre måneder inden Folketingsvalget blev udskrevet i 2019 med perioden i 2022.

Men ifølge TV 2 blev der under Folketingsvalget i 2019 brugt i alt 2,7 mio. kr. fra partierne på Facebook-annoncer de sidste 30 dage inden valgdagen.

Her nedenfor kan du se, hvor mange penge partierne har brugt på Facebook op til valgudskrivelsen i dag:

Så meget har partierne brugt i alt de sidste tre måneder (jul-sep)

Samlet: 2,794 mio.
September: 1,457 mio.
August: 950.985
Juli: 386.625 kr.

Så meget brugte partierne inden kommunalvalget i 2021 (jul-sep)

Samlet: 2,160 mio.
September 2021: 1,237 mio.
August: 620.252
Juli: 302.800

Så meget brugte partierne i samme periode i 2020 (jul-sep)

Samlet: 848.873
September: 393.967
August: 325.753
Juli: 129.144

Så mange penge har de enkelte partier brugt de sidste tre måneder

Konservative
Samlet: 658.008
September: 404.035
August: 198.029
Juli: 55.944

SF
Samlet: 506.062
September: 201.101
August: 192.332
Juli: 112.629

Venstre
Samlet: 397.083
September: 212.22
August: 116.205
Juli: 68.656

Socialdemokratiet
Samlet: 341.888
September: 216.952
August: 97.852
Juli: 27.084

Liberal Alliance
Samlet: 246.634
September: 136.576
August: 104.087
Juli: 5.971

Dansk Folkeparti
Samlet: 149.085
September: 75.017
August: 20.704
Juli: 53.364

Frie Grønne
Samlet: 132.853
September: 2.946
August: 129.907
Juli: 0

Nye Borgerlige
Samlet: 129.917
September: 65.019
August: 34.880
Juli: 30.018

Radikale Venstre
Samlet: 77.44
September: 41.418
August: 23.324
Juli: 12.702

Enhedslisten
Samlet: 63.067
September: 36.924
August: 13.640
Juli: 12.503

Moderaterne
Samlet: 35.935
September: 22.596
August: 10.875
Juli: 2.464

Alternativet
Samlet: 33.756
September: 28.142
August: 4.136
Juli: 1.478

Danmarksdemokraterne
Samlet: 10.744
September: 8.764
August: 1.980
Juli: 0