”Det er vel en lykkefølelse. En følelse af at man hører sammen”.
I pausen i landskampen søndag aften, da Danmark var foran 2-0 over Frankrig, lancerede TV 2 deres nye kampagne for streamingtjenesten TV 2 Play, der starter med ovenstående sætning.
I kampagnens 1 minut og 49 sekunder lange hero-film, ’Sammen’, står bandet Saveus foran en park af skærme og skaber musik af lydbidder fra en række TV 2 Play-programmer – inden han selv begynder at synge.
“Det føltes ekstra godt at lancere kampagnen med en fortjent dansk føring, der fik samlet hele Danmark. En perfekt affyringsrampe for vores budskab om fællesskab,” siger Chaga Signe Bruun, der er Creative Director hos TV 2 Creative, der har stået for udviklingen af ’Sammen’-kampagnen.
Baggrunden for den nye TV 2 Play-kampagne er, at undersøgelser af markedet har vist, at der er en del danskere i alle aldre, der ikke ved, hvad TV 2 Play egentlig har på hylderne,
”Men udover at vise danskerne, hvad de kan få af oplevelser med TV 2 Play, så skulle kampagnen, ifølge briefen, også kommunikere TV 2 Plays ønske om at være den streamingtjeneste, der samler danskerne med sit indhold,” siger Kasper Adsbøll, der er senior brand manager i TV 2 Creative.
Om ’Sammen'
’Sammen’-kampagnefilmen skal ifølge Chage Signe Bruun ses som TV 2 Plays pendant til en klassisk streamingtjeneste-trailer med ”bundlet” indhold fra profilerede produktioner.
Kampagnen kommer til at køre på tv-flow fladen, i nedklippede versioner på sociale platforme og i prerolls og på Youtube samt Viaplay.
Selve ’Sammen’-filmen er produceret af New Land, og det er Nadia Marquard Otzen, der har instrueret filmen, der blev skudt på Filmstationen i Værløse.
Kilde: TV 2 Creative
En ny slags trailer
Typisk er kommerciel kommunikation fra TV 2 enten i top funnel eller i low funnel. Men den kreative udfordring var her, at kampagnen både skulle være strategisk og taktisk.
”Den skulle både tale fællesskab på den store klinge og samtidig vise hvad vi konkret har på hylderne,” siger Chaga Signe Bruun.
At kampagnen er endt som et stykke musik af lydklip fra TV 2 Play stod ikke skrevet i sten.
”Vi havde en lang periode med mange forskellige idéer, der gik i mange vidt forskellige retninger. Men da musik-retningen formede sig, så kunne vi mærke, at det var den, der kunne løfte vores udfordring bedst,” siger Chaga Signe Bruun
Den helt rigtige ’sync’
Omdrejningspunktet for den kreative udvikling blev således, om det var muligt at skabe et ’værk’, der kun bestod af lydbidder – ”sound bits” – fra TV 2 Play.
Og før Saveus, hvis frontmands borgerlige navn er Martin Hedegaard, og som i den brede befolkning er bedst kendt som ’Martin fra X-Factor’, blev involveret i projektet, dykkede et stort kreativt team fra TV 2 Creative dybt ned TV 2 Plays arkiver for at finde det rette lydindhold.
”Vi gik virkelig, virkelig meget programindhold igennem fra vores underholdnings-, sports-, dokumentar-, nyheds-, og realityprogrammer,” siger Chaga Signe Bruun.

Ét bestemt lydklip blev vendepunktet i idéudviklingen. I en episode af programmet ’Kærlighed på hjernen’ taler Adam Maile, der er en ung mand med autisme, om kærlighed, og kommer med sætningen, der starter denne artikel og som ’Sammen’-nummeret og kampagnen er bygget op omkring.
”Da jeg hørte den sync, vidste jeg, at det her var en rigtig god idé – og jeg kunne bare mærke, at det er det her, som vi skal. For hvis der er en ting, som man skal huske fra den her kampagne, så er det, at man hører sammen,” siger Chaga Signe Bruun.
”Et ubeskrevet blad”
Da Martin Hedegaard, der står bag Saveus, fik tilbudt at være frontfigur i kampagnen sprang han på med det samme.
“Det lød som en spændende og kreativ udfordrende opgave,” har Martin Hedegaard sagt til TV 2.
TV 2 Creative valgte at gå med Martin Hedegaard og Saveus fordi, han udover at have ”momentum”, og være ”sindssygt dygtig til at synge og producere”, også var det, som Chaga Signe Bruun kalder ”et ubeskrevet blad”.
”Vores ønske var at finde en kunstner på vej op, en der ikke var hæftet meget kommercielle arbejde på i forvejen. Men samtidigville vi også have en, der allerede havde vist sig at evne at kunne kommunikere og appellere til rigtig mange danskere – og det har Martin,” siger hun.
Se ’Sammen’-filmen nedenfor.

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillinger