Produktionsselskabet Fern åbner en ny afdeling med fokus på kunstig intelligens, der kommer til at hedde Fern.AI.
Selskabet satser på, at det ved at være et af de første til at åbne en afdeling dedikeret til kunstig intelligens, kan være med til at præge debatten på området, spare penge på visse produktioner og skille sig ud fra konkurrenterne.
“AI er kommet stormende med 300 kilometer i timen, og vi er meget nysgerrige på, hvad det kan, og hvor det bevæger sig hen,” siger Fern’s medstifter og direktør, Jeppe Kolstrup.
Kan I tjene penge på det?
“Vi har ingen markedsanalyser, men jeg er ikke i tvivl om, at der kommer en stor efterspørgsel på AI-skabte kampagner. Selvfølgelig er der også kommercielle interesser, for AI bliver helt sikkert en vigtig spiller i fremtiden.”
AI bliver forretningskritisk

Den nye AI-afdeling kommer til at specialisere sig i, hvad Fern kalder Unreal real, hvilket betyder at projekterne sigter mod fotorealistiske resultater.
“Med kunstig intelligens kan vi skabe billeder, der ligner, de er taget i Sahara, ved for eksempel at fotografere en person i et studie og derefter bearbejde det i AI. Det giver store økonomiske samt klima- og miljø-mæssige besparelser,” siger Jeppe Kolstrup.
Fern har ansat Dimitar Bochukov som ny Head of AI, og han har været med til at uddanne selskabets tilknyttede talenter i brugen af AI. I første omgang med fokus på fotograferne.
“AI-billeder kan i vores optik kun for alvor blive godt, hvis skaberen i forvejen har sans for kreativitet og koncepter samt besidder en stærk stil og god smag. Man kan sammenligne det med at skyde stillbilleder. Alle kan tage et billede med en telefon. Men det er kun dem, der har en skarp stil, stor kreativitet og et teknisk kendskab, der kan leve af at være fotograf,” siger Jeppe Kolstrup.
Bliver det i fremtiden forretningskritisk at kunne bruge kunstige intelligens?
“Hvis du som medievirksomhed ikke kan finde ud af at bruge AI i fremtiden, bliver det svært at følge med. Så svaret på spørgsmålet må være, ja.”
Egne etiske retningslinjer
Flere eksperter har tidligere været ude at advare mod, at brugen af AI potentielt kan bryde ophavsrettigheder, fordi de er trænet på gamle værker.
Ferns etiske retningslinjer
- Markér at billedet er skabt med AI.
- Genskab ikke virkelige personer uden deres samtykke.
- Hvis du benytter eksisterende billeder i genereringen af AI-billeder: Benyt kun billeder du ejer rettighederne til samt billeder, hvor en eventuel/eventuelle person/personer på billedet har givet samtykke til benyttelse af det pågældende billede.
Og Jeppe Kolstrup kalder også AI for “rent cowboy-land, når det kommer til etik og jura”. Derfor har Fern lavet en række etiske retningslinjer til brugen af AI.
“Både for at guide vores kreative og vores kunder – og fordi vi gerne vil være en del af debatten og definere den retning, brugen AI skal bevæge sig i,” siger Jeppe Kolstrup.
Retningslinjerne dækker blandt andet over, at billederne skal ordentligt deklareres som AI-genereret, og så må de tilknyttede talenter kun bruge billeder, de selv ejer, hvis de benytter eksisterende billeder i genereringen af AI-billeder, og personerne på billedet skal give samtykke, hvis de bruges i en ny kontekst.
“Mulighederne med AI synes grænseløse, hvilket gør det enormt spændende og kreativt at arbejde med. Vi vil dog altid gøre det med omtanke og med en videreudvikling af vores etiske retningslinjer,” siger Jeppe Kolstrup.