Annoncørerne har aldrig haft flere værktøjer og flere annoncemuligheder på sociale medier og i digital marketing. Men kampen om brugernes opmærksomhed har heller aldrig været større. Sådan lyder det fra Peter Klit, der er Head of Social hos Nordic Social.

Her guider han dig til, hvordan du som brand bedst udnytter mulighederne her i 2023.

1. Augmented reality vil fylde mere

Forstå trenden:

”Vi kommer til at se langt flere tiltag, der inkluderer AR. Både organisk i form af filtre, men også som augmented reality, som annoncørerne tager i brug via apps ude i virkeligheden. Meta kommer snart med deres AR-briller sammen med Ray-Ban, og Snapchat har lige lanceret et nyt format, hvor du kan lave AR op ad fysiske butiksfacader.”

Sådan udnytter du det:

”Du kan som annoncør skabe engagement og lave røre i andedammen. Men du skal ikke plastre alting til med AR. Du skal finde ud af, hvor det giver mening for dit brands målgruppe – og så skal du gøre det på en sjov måde.”

2. Manglende data rammer

Forstå trenden:

”Farvellet til tredjepartscookien og strammere lovgivning betyder, at annoncører får sværere ved at målrette annoncer digitalt. Før kunne vi gøre det meget specifikt, men data smuldrer mellem hænderne på os. Vi plejede at kunne realtime-optimere på en digital kampagne, men det er meget sværere at gøre hurtigt. Det betyder også, at det bliver dyrere at lave målrettet digital annoncering.”

Sådan udnytter du det:

”Du skal som brand sørge for at bruge førstepartsdata som email-lister og kundedata fra kundeklubber. Det væsentlige er, at du har data, som du selv ejer, så du ikke er afhængig af eksempelvis Meta.”

3. Annoncørerne skruer ned

Forstå trenden:

”Vi står i et opbrud, hvor mange brands skruer ned for kadencen for at se, hvor de bedst kan slå til. At lave alt alle steder er ikke den rette vej frem. Derfor snævrer annoncørerne deres marketingbudget ind til det, de ved, der virker.”

Sådan udnytter du det:

”Generelt ser vi mere veletablerede brands investere i brandingkampagner. Og det er svært i dag at gå ud og starte en ny virksomhed kun via Facebook og Instagram. Derfor skal du som brand have en mere holistisk tilgang til din marketing, for du kan ikke kun vækste der. Du skal se samlet på, hvor mange marketingkroner, du har ude i alt og hvor meget, du tjener, hvis du skal forstå effekten af din marketing.”

4. Algoritmerne tager helt over

Forstå trenden:

”Indholdet på alle SoMe-platforme bliver mere algoritmebaseret, og dine venner og bekendte bliver gemt væk. Det er TikTok-effekten. Sociale medier startede omvendt, men nu dominerer AI’er og machine learning. Derfor vil vi se endnu mere viralt indhold hitte, og at du får endnu flere anbefalinger fra algoritmerne i dit feed.”

Sådan udnytter du det:

”Det kan være godt for annoncørerne, fordi det giver mulighed for mere kontekstuel målretning. Det kan godt være, at du ikke kan målrette annoncer direkte til enkeltpersoner. Men du kan få hyperaktuelle placeringer rundt om tematisk indhold – det kunne eksempelvis være annoncer for træningsudstyr ved videoer om træning.”