Awardsæsonen kører i højeste gear, og nu har et af de store internationale awardshows, The One Show, udgivet listen over årets såkaldte ”finalists”.
Det er de cases, der nu kan være sikre på enten guld, sølv, bronze eller merit (hædrende omtale, red.).
Øverst på listen finder man Uncle Greys arbejde Truthmark for Canon, der er finalist i fire forskellige kategorier.
Det samme er det københavnske design-bureau Kühl & Han, der er finalist i to kategorier for casen H&M Looop sammen med AKQA London.
Tre finalepladser har Virtue fået for Tear Down This Wall, en genskabelse af Berlinmuren i Minecraft Earth, skabt sammen med No Sleep og Bacon X for DDR Museum Berlin.
To går til Hjaltelin Stahl og Pegasus for The Big Danish Bacon pre-roll for Danish Crown, og så tager Bacon Copenhagen en enkelt finaleplads hjem for Volvo Trucks The Tower, som svenske Forsman & Bodenfors er kreativt bureau på.
Svære priser at vinde
The One Show blev stiftet i 1973 i New York, og anses i dag for at være en af verdens mest prestigefulde, kreative prisuddelinger. Og en af de sværeste at vinde.
Awardshowet får typisk omkring 20.000 indsendelser fra omkring 70 lande, og det særligt vanskelige skyldes blandt andet, at alle indsendelser ryger igennem et ekstra ”lag” af vurderinger.
Først bliver man shortlistet, derefter gennemgår alle cases endnu en jury-vurdering, og kommer man videre derfra, er man ”Finalist”.
Disse klassificeres så igen i henholdsvis merit, bronze, sølv og guld – og øverst oppe kommer så en Grand Prix.
Den kaldes i denne sammenhæng en Best of Discipline, og sådan en er én gang i The One Shows historie landet på danske hænder.
Det skete i 2019 da Virtue vandt for casen adDRESS_THE _FUTURE for modebrandet Carlings. En case, der i 2020 i øvrigt senere også tog den første danske Grand Prix i Cannes i 16 år.
Dette års Grand Prix-vindere afsløres 1. juni, mens de øvrige prisers karat afsløres 10. juni.
Her er årets danske The One Show-finalister (listet pr. kategori)
Branded entertainment
– TeAR down this WALL – Virtue Northern Europe, No Sleep og Bacon X for DDR Museum – Augmented, Virtual & Mixed Reality (AR, VR, MR)
Design
– H&M Looop – Kühl & Han m.fl. for H&M – Spatial Design – Experiential & Immersive
Digital Craft
– Truthmark – Uncle Grey for Canon – UX / UI – Utility / Ecommerce
Direct Marketing
– Truthmark – Uncle Grey for Canon – Digital & Online – Websites & Mobile
Experiental & Immersive
– TeAR down this WALL – Virtue Northern Europe, No Sleep og Bacon X for DDR Museum – Augmented, Virtual & Mixed Reality (AR, VR, MR)
– H&M Looop – Kühl & Han m.fl. for H&M – Customer Experience / CX
– H&M Looop – Kühl & Han m.fl. for H&M – Immersive Spaces
– H&M Looop – Kühl & Han m.fl. for H&M – Innovation in Experiential
Film
– The big danish bacon pre-roll – Hjaltelin Stahl & Pegasus for Danish Crown – Online Films & Video – Pre-Roll – Single
– The Tower – Bacon Copenhagen m.fl. for Volvo Trucks – Online Films & Video – Long Form – Single
Interactive & Online
– Truthmark – Uncle Grey for Canon – Websites Utility
– Truthmark – Uncle Grey for Canon – Craft Use of Technology
– The big danish bacon pre-roll – Hjaltelin Stahl & Pegasus for Danish Crown – Online-only Video, Pre-Roll Single
Out of Home
– TeAR down this WALL – Virtue Northern Europe, No Sleep og Bacon X for DDR Museum – Craft use of tehnology