Opdateret: 2020 er udråbt som et rædsels-år af de helt store, når det gælder virksomhedernes reklameindkøb.

Men tal fra Kantar Gallup Adfacts viser nu, at 19 ud af de 30 største annoncører i 2020 rent faktisk øgede deres medieinvesteringer i 2020.

COOP Danmark topper listen med medieinvesteringer for godt 233 millioner kroner – en vækst på 32,3 procent sammenlignet med 2019.

Lige efter kommer Danske Spil, der købte reklamer for godt 220 millioner kroner, blot 3,9 procent mere end i 2019, og endelig møver Lidl sig op i top tre med medieinvesteringer på knapt 120 millioner kroner.

Det er en vækst på 19,2 procent i forhold til 2019.

Rabatter til corona-investeringer

Vigtigt er det dog at understrege, at Kantar Gallups tal dækker bruttoinvesteringerne i reklamekøb. Det vil sige investeringerne før alle former for rabatter.

Det oplyser Kantar Gallup i en mail til Markedsføring.

Blandt andet derfor manifesterer Sundhedsstyrelsen sig i årets tal rent procentuelt som den helt store højdespringer.

Kantar Gallups tal omfatter 12 mediegrupper

– Radio
– Desktop Display
– Magasiner
– Dagblade
– TV
– Husstandsomdelte
– Søndagsaviser
– Ugeblade
– Mobil Display
– Outdoor
– Biograf
– Search

Kilde: Kantar Gallup Adfacts.

Styrelsen har således brutto investeret godt 46 millioner kroner i medieindkøb mod blot 1,9 millioner kroner i 2019.

Men ifølge bureauet Advice, der har været lead på corona-kommunikationen, fik man situationens alvor taget i betragtning en del rabat.

– Stort set alle nyhedsmedier tilbød rabatter på annoncering på både print, digitalt og radio. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google (både SEO, SEM og YouTube) og Spotify har tilbudt gratis annoncering gennem hele forløbet, sagde Thomas Beck Sørensen, dengang direktør og partner i Advice, i foråret til Markedsføring.

Uanset, ligger styrelsen naturligt nok markant højere i 2020 end vanligt.

Ved offentliggørelsen af en statusrapport 5. maj, oplyste man, at man på det tidspunkt i alt havde brugt 16,5 millioner kroner på den borgerrettede kommunikationsindsats.

Dagligvaregiganterne i top

På supermarkedsfronten er COOP altså i spidsen, men tallene på dagligvaregiganten rummer alle subbrands.

Det vil sige, at COOP Danmark er annoncør, hvor afsender enten er COOP’s hovedkontor, eller hvor flere kæder under annoncerer sammen (for eksempel Kvickly og SuperBrugsen).

Så lægger man Bilka, Føtex og Netto sammen, lander Salling Group mere eller mindre oppe på samme niveau som COOP: 212 millioner kroner.

Discountkæden Lidl overrasker ved at lægge sig i top tre med medieinvesteringer på knapt 120 millioner kroner, mens Meny modsat placerer sig i den anden ende med et fald i medieinvesteringerne på 28,3 procent.

Spil op – biler og rejser ned

Ellers ser det ud som om, spilfirmaerne har brugt midler på markedsføring i lockdown-året.

Danske Spil, som dog generelt er en betydelig reklame-køber, ligger igen i 2020 i top tre.

Men konkurrenterne Bet365 og ikke mindst Omnigame – det er selskabet, der står for spilsitet Pip.dk – rykker op. Førstnævnte med godt 20 procent, sidstnævnte med svimlende 535 procent. Dog fra et lavere niveau.

Ned gik det for ikke mindst bilmærkerne.

Tre mærker er på listen over de 30 største danske annoncører i 2020, men alle har de holdt igen med medieinvesteringerne.

Citroën ligger på minus 20,6 procent, VW på minus 14,4 procent) og Peugeot på minus 11,1 procent.

Overraskende er det nok heller ikke, at Albatros Travel topper listen over de brand, har skruet mest ned i 2020.

Allerede tidligere på året sagde både Spies og TUI til Markedsføring, at man skruede markant ned for sine reklameinvesteringer.

Se listen over de 30 største danske annoncører i 2020 (brutto) herunder.

Kilde: Kantar Gallup Adfacts.

Note: Peter Weinreich, CMO, Omnigame (Pip.dk) har efter publicering af artiklen gjort Markedsføring opmærksom på, at Kantar Gallups tal for Omnigames annoncekøb ikke stemmer overens med virksomhedens egne oplysninger. Ifølge Peter Weinreich har stigningen fra 2019 til 2020 været under 100 procent.