Har du også for travlt i hamsterhjulet? Så bør du tage et break og besøge hyggelige steder i København – så du kan stresse ned igen.
Det er budskabet i en ny dansk kampagne, der har VisitDenmark, 10 københavnske hoteller og attraktioner, SAS, Scandlines HH og Øresundsbron som afsendere.
Kampagnen spiller på den danske hygge som modgift mod travle dage, bilkøer og træls trummerum, og som en del af kampagnen kan man tage en test for at få målt, hvor ”hygge” man er.
Når resultatet af testen dukker op, får man en recept på det, der kan give glæde og livskvalitet: Og det er naturligvis et ophold i København med en anbefaling til, hvor man skal bo, og hvad man skal opleve. Som ekstra bonus får man gode råd om, hvordan man selv kan hygge i hverdagen.
En af afsenderne på kampagnen er Den Blå Planet, og her siger salgs- og marketingchef Tony Jørgensen, at han ser initiativet som starten på et langsigtet samarbejde.
Langsigtet samarbejde
– Vi har talt længe om at gå sammen om fælles markedsføring, og nu er det omsider lykkedes. Det er godt, for vi har brug for hinanden. Derfor er det også fint, at der er en klar rollefordeling i kampagnen – med VisitDenmark som den, der åbner døren til destinationen, hvorefter vi andre tager over og fortæller om transport, ophold og oplevelser, siger Tony Jørgensen og tilføjer:
– Jeg tror, det nu lykkes at gøre det rigtige i stedet for at træde hinanden over tæerne, og den balance kan være svær at finde.
Kommerciel direktør Casper Puggaard fra Scandic Danmark, der også er med i satsningen, siger:
– Vi får selv fire nye hoteller i København frem mod 2021. Derfor er det vigtigt for os at være med til at drive byen til vækst, så vi kan sikre, at både hovedstaden og vores hoteller også står stærkt om nogle år. Så vi ser vores deltagelse i kampagnen som en langsigtet investering. Den tegner godt, for konceptet med at spille på den danske hygge har et perspektiv, som holder længere end bare her og nu på den korte bane.
Bygger på andre indsatser
Kampagnen Prescribing Hygge bygger videre på udlandets interesse for hygge – og på og VisitDenmarks tidligere indsatser, hvor hygge har stået stærkt i konceptet, bl.a. sidste års kampagne sammen med BoConcept og den globale julekalender.
Fx har VisitDenmarks seneste Image og Potentiale-analyse vist, at 80 pct. af nordmændene forbinder hygge med Danmark. Det samme gør 29 pct. af briterne, 26 pct. af tyskerne, 25 pct. af svenskerne og 19 pct. af hollænderne.
På Amazon findes der op mod 1.000 bøger om emnet hygge – og ordet er endda blevet optaget i Oxford Dictionary.
Test din ”hygge-count”
Den nye kampagne, der består af PR, film på annoncering og sociale medier samt landing page med testmodul, er netop gået online i Storbritannien, og i denne uge lanceres den i Sverige.
Men også Italien, Frankrig, USA, Kina, Tyskland og Norge kan få hygge på recept: Her kommunikeres konceptet i VisitDenmarks og SAS’ egne medier.
Med i den fælles indsats er: BC Hospitality Group, Scandic Hotels, Nordic Choice Hotels, Arp-Hansen Hotel Group, Rezidor Hotel Group, Danhostel, Zoologisk Have, Tivoli, Den Blå Planet og Visit Carlsberg.
I den svenske indsats deltager desuden Scandlines HH og Øresundsbron, og i den britiske deltager SAS.
Prøv selv hygge-testen på kampagnesitet her – og se Fold7’s kampagnefilm herunder.