Det er en stor profil, der fremover sætter sig i sædet som bestyrelsesformand for kommunikationsbureauet Radius CPH.
Her bliver Lars Hemming Jørgensen, der har været både CEO for Virtue Worldwide og CCO for Vice Media, nemlig bestyrelsesformand. Efter et langt arbejdsliv i udlandet er Lars Hemming Jørgensen rykket til Danmark, hvor han nu har fundet et projekt, han kan se sig selv i.
”Jeg er kommet hjem til Danmark med min kone på grund af vores forældre og vores børn. Vi har boet 36 år i udlandet, og jeg har derfor ledt efter firmaer og personer med stærke hjerner, hvor det var interessant at arbejde,” siger Lars Hemming Jørgensen.
Lars Hemming Jørgensens vigtigste rolle som bestyrelsesformand bliver at sparre med adm. direktør Nicolaj Taudorf Andersen, der har stiftet firmaet – han vendte tilbage i jobbet som CEO i august efter selv at have bestredet rollen som bestyrelsesformand.
”Mit arbejder handler i høj grad om at sparre med Nicolaj og ledelsen. Jeg har prøvet alt fra at arbejde i en etværelses-lejlighed i London, hvor jeg startede min karriere, til at sidde som øverste leder i en stor, international virksomhed i New York. Jeg har set alle mønstrene før. Det handler om at evne til at zoome ind og forstå nuancerne i løsningerne, lytte til den situation, man er i – og tænke stort,” siger Lars Hemming Jørgensen.
Vil ansætte fem-otte mere
Udpegelsen af Lars Hemming Jørgensen som bestyrelsesformand kommer, efter Radius CPH leverede et rekordregnskab i 2020.
Her havde selskabet et overskud efter skat på 5,1 millioner kroner – i 2019 var det på 2,7 millioner kroner. Omsætningen var på 41,5 millioner kroner i 2020.
Og adm. direktør Nicolaj Taudorf Andersen forventer også gode resultater for 2021. Lige nu, fortæller han, arbejder bureauet på at ansætte yderligere fem til otte medarbejdere for at “forløse en massiv efterspørgsel”.
”Det går rigtigt stærkt med nogle store spillere – både i Danmark og uden for Danmark. Og Lars er en af de danskere, der har bygget de største virksomheder globalt inden for brancher beslægtet med vores. Derfor kan Lars hjælpe os med at kigge frem og have det lange lys på,” siger den adm. direktør.
I alt er der 41 medarbejdere i Radius CPH, der har kunder som Microsoft Danmark, Danske Bank ogAndel.
Vil grave ned i kommunikation
Lars Hemming Jørgensen har hovedsageligt haft sin gang i de øverste lag af kreative bureauer. Derfor glæder han sig også til den udfodring, der ligger i at Radius CPH mest er et kommunikationsbureau.
”Jeg ville, hvis du havde spurgt mig for 20 år siden, nok ikke have regnet med, at jeg ville ende som formand for et kommunikationsbureau. Men siden 1998 har jeg prøvet alt. Og jeg har fundet ud, hvor vigtig kommunikationsdelen er. Der er ingen transformation uden. Det ser jeg alle steder, når jeg arbejder med store firmaer,” siger han.
Radius CPH satser på med Lars Hemming Jørgensens hjælp at styrke sig selv internationalt fremover.
”Lars er vokset op i udlandet. Han har en erfaringsbase, som han kan bruge til at rådgive os. Han kan skubbe til os. Det er mega fedt. Vi skal bygge en bro mellem Danmark og resten af verden,” siger Nicolaj Taudorf Andersen.