Da kalenderåret nærmede sig 2020, var der 20 ansatte i Facebook og Instagram-bureauet PL & Partners. 

I dag er det tal 53 efter massiv stigning i omsætningen og strategiske omlægninger i bureauet. Det fortæller direktør i PL & Partners, Mads Paaskesen – som samtidig fortæller, at bureauet nu officielt går fra at være stærkt fokuseret på Facebook til at blive et fuldbyrdet digitalt bureau, der kan rådgive virksomheder om deres samlede digitale strategi. 

”Da vi startede i en garage for seks år siden, var det med målet om at blive de dygtigste inden for Facebook- og Instagram-annoncering. Den niche og strategi har vi holdt fast i indtil for nylig. Vi har de dybeste specialister på det område. Men vi kan se, at landskabet ændrer sig, og vores kunder har behov for mere,” siger han. 

”Derfor har vi nu også oprustet på sociale medier som Snapchat, TikTok, Pinterest og LinkedIn, ligesom vi også hyret et hold af e-mailmarketing-specialister. Og det næste skridt bliver at hyre vores eget hold af Google Ads-eksperter,” siger han. 

Forventer stor stigning på overskuddet

I 2020 havde PL & Partners et overskud på 1,85 millioner kroner efter skat ud af en bruttofortjeneste på 14 millioner kroner. Omsætningen var 17,7 millioner kroner. Det endelige regnskab for 2021 er endnu ikke på plads, men Mads Paaskesen forventer, at omsætningen stiger til cirka 27,5 millioner kroner, ligesom bureauet forventer et overskud på mellem 2,5 og 2,9 millioner kroner.

Særligt under corona har virksomheden kunnet se, at flere selskaber har satset markant på den digitale annoncering. 

”Den største årsag er i min optik, at vi er dygtige. Men der skete jo også noget i verden, der påvirkede os alle, og mange virksomheder var negativt ramt. Men der opstod der en mulighed for os. Vi har sat os selv i en position, hvor vi kunne gribe den mulighed og skalere hurtigt,” siger han. 

Derfor har PL & Partners internt i den periode mere og mere set sig som et fuldbyrdet digitalt bureau. Og det er de erfaringer, der nu bliver til en permanent strategi i bureauet. 

”Vi har truffet den endelige beslutning, at det ikke er et eksperiment mere. Nu er det en vedtaget strategi, som der er gode erfaringer bag. Derfor lancerer vi også en ny visuel identitet og et nyt website. Vi ændrer ikke vores kernefortælling, men nu vil vi også gerne kommunikere ud, at vi er et full-service digitalt bureau,” siger Mads Paaskesen. 

PL & Partners har eksempelvis Lakrids by Bülow, Falck, Verisure, Simple Feast, Novo Nordisk, Lagkagehuset og Kræftens Bekæmpelse som kunder.

Erkender svaghed

Han erkender dog også, at PL & Partners ikke er det dygtigste digitale bureau på alle områder.

”På Google Ads skal jeg være ærlig og sige, at vi ikke er bedre end eksempelvis s360, der er født med Google. De har 10 år på bagen og er hamrende dygtige. Driver du som kunde en forretning, hvor det er det største ben i din marketing, så skal du ikke gå til os,” siger han. 

”Men er paid social samlet set dit største ben, så er vi dem, du skal gå til. Der er vi de bedste eksperter, og samtidig kan vi hjælpe med en digital strategi for de andre ting. Og den synergi, der er i, at vi har indblik i alle data, gør, at vi kan lave en bedre samlet strategi for en kunde,” siger han. 

Det betyder også, at PL & Partners planlægger markante oprustninger på medarbejderfronten de kommende år. 

”Lige nu er der fire ansatte i vores e-mail-marketingteam. Jeg regner med, at vi om et år er 10 ansatte der, og at den afdeling omsætter for fem til syv millioner kroner,” siger Mads Paaskesen. 

”Jeg håber, vi ser det samme med det Google Ads-team, vi skal etablere. Lige nu har vi underleverandører, der løser de opgaver, men medie/ultimo næste år skal have vores eget team, som skal ende med at være et sted mellem fem og 10 mand stort. Når jeg ser tre år frem i vores budgetter, så tror jeg, vi nærmer os 80 eller 90 ansatte,” siger han og afslører direktøren, kigger PL & Partners også på nye lokaler i København, der kan rumme op til 110 ansatte. 

Hvad er den største bekymring ved det, I gør lige nu?

”Det er, om vi får lavet den rette organisation, imens vi opbygger viden på flere fagområder. Det bliver sværere og sværere at dele viden på tværs, fordi der kommer mere viden ind. Så vi skal sørge for at blive ved med at være gode til at vidensdele på tværs. Det er også der, jeg tror, vi kan noget, som andre full service digitale bureauer ikke kan,” siger han.