To kreative profiler hos Uncle Grey, Clara Prior-Knock og Andreas Hoff, er udnævnt til kreative direktører og rykker samtidig ind i bureauets ledergruppe.

De to har begge være Associate Creative Directors siden starten af 2019, og de har ifølge Creative Chairman Lars Samuelsens ord ”sammen med teamet været helt centrale for, hvor vi står i dag”.

– For små to år siden lagde vi en ny strategi for, hvordan vi organisatorisk kunne skabe øget fokus på vores kerneforretning; kreative løsninger, der vækster vores kunders forretning, siger han.

Lars Samuelsen tilføjer:

– Vi vil gerne lade folk få en chance for at bevise sig ved at give dem tid og udfordringer, og det har Clara og Andreas gjort. Så nu synes jeg, vi kigger på et hold, der er ved at være på plads, efter de ændringer vi gennemførte sidste år. 

Lars Samuelsen, Creative Chairman, Uncle Grey. Foto: PR.

Stiller højere krav

Med udnævnelsen træder Clara Prior-Knock og Andreas Hoff ind i bureauets ledergruppe.

– Det betyder, at det kreative kommer til at fylde mere i ledelsen, og det har været et ønske. Så det er vi glade for, siger Lars Samuelsen.

Og de to nyslåede kreative direktører er meget bevidste om, at de træder ind i ledelsen på et bureau, hvor flere internationale samarbejder stiller højere krav til både idé-højde og håndværk.

– Den gode idé har aldrig haft én form hos Uncle Grey, og det er noget af det, jeg altid har beundret. Men det betyder jo også at ens håndværk skal være on point, fordi du skal kunne mestre så mange forskellige discipliner, siger Clara Prior-Knock i en pressemeddelelse om udnævnelsen.

Hun peger videre på, at der kommer ”superspændende internationale opgaver ind fra netværket”

– Vi har allerede arbejdet på projekter i sammen med kollegaer fra Vietnam, Los Angeles, London, New York og Shanghai. På tværs af landegrænser i Grey-regi, men også i samarbejde med AKQA. Projekter, som er med til at gøre os alle sammen endnu bedre. Opgaver med ambitiøse mål.

”Masser af talent i Danmark”

Andreas Hoff er på linje med sin nye CD-kollega:

– Vi vil gerne være med til at videreføre traditionen for fantastiske idéer, der er eksekveret på et super højt niveau. Hos Uncle Grey har vi en unik mulighed for at eksekvere idéer på alt fra en digital service til film og alt derimellem, siger han og fortsætter:

– Og derfor bliver ens håndværk virkelig udfordret.

" Det her lille land pumper arbejde ud, som er godt nok til at konkurrere med de bedste.
Andreas Hoff, ny kreativ direktør, Uncle Grey.

Andreas Hoff mener også, at det generelt høje kreative niveau i Danmark gennem en længere årrække gør, at man internationalt fra kigger mere til Danmark i dag:

– Vi har masser af talent i Danmark. Det her lille land pumper arbejde ud, som er godt nok til at konkurrere med de bedste – både på skoleplan og med bureauer som Virtue, & Co. og Robert/Boisen & Like-minded, som gang på gang gør sig bemærket med godt arbejde, siger han og tilføjer:

– Og vi kan se, at der i vores netværk også er øjne rettet mod Danmark og dermed mod Uncle Grey. 

Ikke tale om fusions-kamp

I forbindelse med udnævnelsen forfremmer Uncle Grey senior-tekstforfatter Magnus Breum til Associate Creative Director, oplyser Lars Samuelsen. 

Er der også foretaget afskedigelser på bureauet i forbindelse med forfremmelse og udnævnelser?

– Nej, det er ikke tilfældet.

Nu er Grey jo internationalt i en fusionsproces med AKQA. Handler det her om at få Uncle, og dermed Grey-brandet til at fylde mere i den proces?

– Nej, det gør det ikke. Vi laver dagligt mere og mere sammen med AKQA, har nærmest ugentligt flere opgaver sammen, siger Lars Samuelsen, og tilføjer:

– Det her har oprigtig talt intet med fusionen at gøre. Vi samarbejder rigtig godt, folk kan lide hinanden, og der er stor velvilje. Så den kamp, du antyder, der kunne være, ser vi ikke i Danmark.

Samlet set beskæftiger de to bureauer AKQA og Uncle Grey i Danmark omkring 200 medarbejdere.

AKQA er størst med omkring 135 ansatte fordelt på København og Aarhus.

De to nye kreative direktører vil referere til Lars Samuelsen.

De vil få ansvaret for en række faglige områder, samt det kreative ansvar på en række af bureauets kunder.