“Det er en crazy dag i dag. For lige om lidt der går det hele sådan rigtig løs.”
Sådan lyder det fra Maria Lykke, der er Head of Marketing i onlinebutikken Coolshop.
I dag er for hende – og flere andre marketingchefer – årets vigtigste salgsdag: Black Friday. Og trods økonomisk krise melder tre marketingchefer, Markedsføring har talt med, at årets omsætning på Black Friday – og i hele Black Week – enten holder niveau eller sætter rekord.
Her fortæller Coolshops marketingchef, Powers marketingchef og Sinfulds marketingchef, hvordan de griber dagen an – og hvor meget Black Friday fylder.
Maria Lykke
Head of Marketing, Coolshop
I år startede Coolshop Black Week fredag den 18. november – en uge før selve Black Friday. Det er tidligere end Coolshop plejer, fortæller Maria Lykke.
”Og det er jo heldigvis startet rigtig godt. Så vi er jo selvfølgelig spændte på, om den her gode start – som vi kan se, at ikke kun vi, men også mange andre har fået – betyder, at der er færre kunder i markedet, når selve Black Friday endelig kommer,” siger hun.
Hvorfor har I valgt at gå anderledes og tidligere til værks i år end I plejer?
“Noget af det, vi kunne se sidste år, var, at selve fredagen var meget præget af uhyggelig konkurrence. Både på produkternes priser, men også på click-priserne på den trafik, vi er ude at købe.”
Men Maria Lykke og Coolshop var langt fra den eneste marketingafdeling, der havde fået den idé at skyde Black Week tidligere i gang.
“Vi kan se, at det ikke kun er os, der er startet tidligere. Næsten alle har været tidligt ude og give den gas – nogle af vores konkurrenter har kørt en hel måned med Black November. Så spørgsmålet er, hvor vild denne fredag egentlig bliver i år.”

Hun frygter dog ikke, at Black Friday bliver en helt flad omgang.
“Uanset hvad, så er det jo sådan i kundernes og markedets bevidsthed, at fredag bare er den helt store dag – og det ændrer vi ikke på. Fredag er også bare en dag, hvor alle er ude, uanset om det er en stor eller lille webshop, og give den fuld gas med deres produkter, priser, nyhedsbreve og så videre.”
Hvor vigtig er Black Friday for jer som virksomhed og jeres omsætning?
“Det er jo vores højsæson. Så den er uhyggelig vigtig, Hvis vi ikke lykkedes her, så har vi ikke en lignende højsæson, hvor vi kan hente det i. Det er her, hvor alt gerne skal gå op i en højere enhed for os. Og i år har vi selvfølgelig, på grund af de konjunkturer, der nu engang er i markedet, været lidt usikre på, hvor købsklare kunderne egentlig er,” siger hun og tilføjer:
”Vi kan se, at kunderne tjekker mere op på prisen, end de plejer at gøre. Og det kan selvfølgelig hænge sammen med, at beløbet, som man har at shoppe julegaver for, har været lidt mindre, fordi der har været nogle el-regninger, som fylder mere i år end tidligere.”
Er det godt eller skidt for jer?
“Det betyder i hvert fald, at vi skal være rigtig skarpe på at have de bedste priser på vores produkter – hele tiden. Men den ydre omstændighed kan vi intet gøre ved, det er vi ikke herre over, så vi skal i sørge for at tilpasse os markedet. Og her fylder pris bare rigtig meget for kunderne. Vi ser en fordel i, at vi har et bredt sortiment med over 30.000 produkter, så vi har noget til alle uanset størrelsen på gavebudgettet.”
Hvordan går I helt konkret til Black Friday marketing-wise?
“Vi har gjort det sådan, at vi har holdt et live event på Facebook og Instagram, hvor vi gav vores gode kunder mulighed for at tyvstarte Black Friday. Og så har vi live show i aften (torsdag, red.), og igen i morgen aften sender vi live klokken tyve-nul-nul, hvor vi giver vores kunder en hel anden shoppeoplevelser end ellers. Her møder de os faktisk fysisk – godt nok online, men de får sat ansigt på, hvem vi er,” siger Maria Lykke og tilføjer:
Hvor markedsfører I ellers jer og jeres Black Friday-tilbud i disse dage?
“Vi har alle kanaler i spil. Jeg tror ikke, at der er et sted, hvor vi ikke er online. Noget af det, vi gør rigtig meget ud af i år, er vores nyhedsbrevskanal. Vi har samlet permissions op frem til Black Friday, så vi sikrer os, at vi har så mange som muligt interesserede kunder, som vi kan skrive til – så vi ikke skal betale for al den trafik, vi skal have ind, men har en kunde-skare, der faktisk har sagt, at de gerne vil høre fra os på Black Friday. Vi kan se en rigtig stor interesse og en rigtig høj åbningsrate på vores nyhedsbrev. Og dem, der vil høre fra os, konverterer rigtig godt.”
“Vi har i princippet alt det i spil, som kan være i spil, for at stå stærkest muligt, når slaget skal slås.”
Forventer I, at I får en større omsætning end sidste år?
“Det er svært at spå om. Men vi er bedre forberedt end nogensinde før,” siger Maria Lykke.
”Vi står virkelig stærkt i vores egen organisation. Og vi har den fordel, at vi flyttede i januar og nu har 22.000 kvm. at boltre os på i Nørresundby. Vi er meget spændte på selve fredagen, og vi har aldrig haft større lager og tilbud klar. Vi tør ikke gætte på noget: Vi vil blot give den mere gas end nogensinde før og håbe på det bedste.”

Thomas Jensen
Marketing Director, Sinful
“Vi gør faktisk helt, som vi plejer,” siger Thomas Jensen, der er Marketing Director i
Sinful, i forhold til online-virksomhedens tilgang til Black Week og Black Friday.
“Og det, vi plejer at gøre, er, at vi primært har vores CRM-afdeling til at drive det; selvfølgelig i tæt samarbejde med vores indkøbsteam. Black Friday og Black Week ligger altid midt i vores Sinful-julepakkekalender-sæson, som er ret vigtig for os, og som vi skal have solgt inden 1. december i år. Så det er faktisk den, som vi kommunikerer på alle kanaler,” Thomas Jensen og tilføjer:
”Så vi kører ikke noget ekstern marketing – som i købte mediekroner – på Black Friday. Det er email-permissions, der driver det for os, og så selvfølgelig suppleret af at folk selv sidder og søger efter Black Friday-tilbud.”
På trods af, at I ikke smider marketing-spend i Black Friday, er det så stadig den største enkeltstående salgsdag i løbet af året hos jer?
“Ja, det er det. Så det er stadig en kæmpe ting, og vi sætter jo omsætningsrekorder gang på gang. Og vi gør også meget ud af det. Men det er bare ikke der, vi vælger at bruge vores mediekroner.”
Hvordan kommer dit job til at se ud på selve Black Friday?
“Lad mig sige det sådan, at det er blevet meget bedre på den front med årene. Måden, vi griber det an på, er, at vi holder nogle opstartsmøder, hvor vi også har fat i vores tech- og IT-afdeling, så vi lige sikrer, at vi kan håndtere de mange besøgende. For vi får jo et voldsomt load på sitet. Vi sender 5000 ordrer af sted hver eneste dag i denne uge – så der er run på, men på den fede måde.”
Hvornår er det mest tryk på salget hos jer?
“Med de produkter vi sælger, så sker indkøbene gerne, når børnene er lagt i seng. Så aftenener ved 21-22-23-tiden, der kommer der rigtig meget trafik til sitet og går mange ordrer igennem. Men hvis vi kigger på en specifik dag, så er det selve Black Friday, at vi peaker salgsmæssigt ved 22-23 tiden. Og det er faktisk ret atypisk, for fredag er normalt nok ugen dårligste dag salgsmæssigt set.”
Thomas Jensen fortæller at Sinful også bruger Black Friday som en social ting internt, hvor folk bliver til langt ud på aftenen og spiser og drikker et par øl sammen.
Det er to år siden, at man hos Sinful gik fra kun at holde Black Friday henover weekenden til at lave en hel Black Week.
”For os er det jo en måde at få skabt noget ekstra omsætning på, at vi har lagt det ud over flere dage. Og det, vi kan se, er at vores salg flader lidt mere ud, men at vi faktisk har sat daglig omsætningsrekord både søndag, mandag og tirsdag.”
Hvis vi ser på jeres overordnede forretning, hvor vigtig er Black Friday og Week så?
“Det er vigtigt. I denne uge sender vi, som sagt, 5.000 ordrer afsted dagligt. Og på en uge løber det op i 35.000 ordrer. En del af dem er selvfølgelig eksisterende kunder, men der er faktisk også rigtig mange nye. Så det er rigtig, rigtig vigtigt for os – også på toplinjen. Det kan godt være, at vi ikke lige tjener så meget på de ordrer, som vi sender afsted, men vi har en meget flot omsætning i denne uge,” siger Thomas Jensen og tilføjer:
”Og det betyder også rigtig meget internt, at vi har nogle succeser, og der er nogle dage, hvor der er – ikke panik – men rigtigt godt gang i den. Og det er jo fedt at være med til.”
Hvad forventer I i forhold til den samlede omsætning i forbindelse med Black Week i år?
“Sidste år kunne vi godt mærke, at folk havde nogle flere penge mellem hænderne, og lige nu har mange i modsætning til det fået en ekstra stor elregning. Så vi kan godt se, at folk holder igen med at købe de lidt dyrere produkter. Men når det er sagt, så er vores basis-salg faktisk det samme. Og da Black Friday er baseret på tilbud, så er min forventning, at vi vil ramme ca. det samme niveau som sidste år.”
Sebastian Holm Lillelund
Marketing Manager, Power
Hvordan er I gået til Black Friday i år?
“Vi har grebet det lidt anderledes an i år end i de foregående år. Vi tyvstartede allerede med Black Week sidste mandag (mandag d. 14 november, red.) Det sidste par år er vi tyvstartet torsdag eller fredag ugen før Black Friday, men nu er vi tyvstartet et par dage tidligere.”
Har I skruet op for jeres fokus på Black Friday i år?
“Man kan godt sige, at vi har skruet op. Vi har fulgt tendenserne og kan se, at folk også i år er klar til Black Friday. Folk har allerede her i indløbet været klar på de gode deals.”

Ifølge Sebastian Holm Lillelund ser de foreløbige tal meget positive ud.
“Jeg kan allerede nu sige, at Power har massiv fremgang i forhold til sidste år. Og det er ikke for at sige, at det billede tegner sig generelt i branchen. Men vi var også de første, der tyvstartede, fordi vi godt kunne se, at det gav god mening at komme ud med nogle gode tilbud tidligt.”
Hvad har det ellers jer givet jer at ’tyvstarte’?
“Først og fremmest så giver det en bedre oplevelse af Black Friday for kunderne, når tilbuddene ikke er så koncentreret om de her typiske tre dage – eller fem-seks dage. Så der er mere kontrolleret kø-kaos. Det er nemmere at komme igennem på nettet, hvor der ikke er nogen ventetid. Generelt skaber det en bedre købsoplevelse for kunderne hele vejen rundt, både på nettet og in-store, når det er spredt mere ud, og det ikke er presset sammen til torsdag-fredag-lørdag-søndag. Før var det næsten for voldsomt – især i butikkerne.”
Hvor mange ressourcer bruger I hos Power på Black Week?
“Det er jo hele vores organisation, der går i Black Friday-mode. Det er alle vores led, der er en del af det her. Fra kundeservice, butiks-niveauet, vores levering-partnere, og alle vores bureauer. Det er faktisk en fuldstændig samlet aktivering af hele vores organisation på tværs af eksterne og interne partnere.”
Hvad er jeres budget til det samlede Black-Week ryk?
“Det er ikke noget, vi går ud og oplyser, men der er ikke tvivl om, at vi i november har en af vores største marketing-spends i løbet af året – sammen med december.”
Hvor meget betyder Black Friday- og Black Week-salget for jeres virksomheds overordnede årsomsætning?
“Black Friday og Black Week er en vigtig del af det. Der er nogle tider på året, der er særligt vigtige for elektronik- og hårde hvidevare-branchen, og her er der ikke tvivl om, at det er Black Week, Black Friday, Jul, og Januar-udsalget.”
Hvad er jeres forventninger lige nu til den samlede omsætning i forbindelse med Black Friday – vil de overgå sidste års?
“Det er jo svært at sige. Men der er ingen tvivl om, at der har været en masse sorte skyer i form af inflation, og at man bliver ved med at bombe afsted i Ukraine. Men lige nu kan jeg oplyse, at Power har en to-cifret procent-fremgang i forhold til 2021. Så lige nu er der ikke nogen krisesnak hos os, på trods af det generelle billede, der bliver tegnet i medierne.”
Kommer jeres tilsyneladende store Black Week-salg til at kannibalisere på jeres julesalg?
“De sidste par år har vi egentlig ikke tænkt november og december særskilt. Vi har slået de to måneder sammen til en helhed. Men der ligger helt sikkert noget julesalg og gemmer sig i Black Week og Black Friday, for der er nogle, der gør deres juleindkøb nu,” siger Sebastian Holm Lillelund og tilføjer:
”Blandt andet kan vi se, at vi har haft hundrede procent fremgang på det, som vi kalder ‘små pakker’, som er en kategori, som vi altid holder øje med. Den dækker over høretelefoner, som er en af de mest populære julegaver år efter år. Her har vi i år 170 procent vækst i forhold til sidste år.”
Nu er der flere virksomheder, blandt andre IKEA og The Body Shop, der har droppet Black Friday. Kan du forestille dig en fremtid, hvor I ikke holder Black Week eller Black Friday hos Power?
“Det er jo lidt forbrugerne der taler her, og de kan jo godt lide et godt tilbud og vil gerne spare nogle penge. Så længe, at der er interesse fra forbrugerne for Black Friday, så vil Power selvfølgelig være med.”