Fem bureauer og fem annoncører tog guld med hjem, da den første danske udgave af den globale effektpris Effie Awards løb af stablen torsdag aften den 24. november.
Det var på bureausiden Robert/Boisen & Like-minded, Uncle Grey, Mensch, Sansir og & Co., og på kundesiden Rådet for Sikker Trafik, Visit Faroe Islands, Børns Vilkår, Red Din Fars Dag (Kræftens Bekæmpelse) og Tryg Forsikring.
De fem bureauer og deres respektive kunder kunne dermed gå på scenen i Børssalen i Christian IV’s Børsbygning i København og modtage det ædle metal som bevis på, at de inden for de seneste to år havde leveret de mest effektive kampagner i Danmark.
Til at guide gæster og prisvindere igennem middag og prisuddeling havde Kreativitet & Kommunikation, der står bag Effie Awards Danmark, allieret sig med skuespiller-brødrene Sebastian og Andreas Jessen, og det gik ikke stille for sig.
Et bureau klart i front
I løbet af aftenen blev der uddelt 30 priser – syv af guld, 11 sølv og 12 bronze – og Robert/Boisen & Like-minded tog sig af næsten en tredjedel, ni i alt.
Guld vandt bureauet for de to cases ’Den Akavede Snak’ for Red Din Fars Dag (Kræftens Bekæmpelse) og ’Seks år med familiefortællingen’ for Tryg Forsikring.
Samlet hev Robert/Boisen & Like-minded to guld, fire sølv og tre bronze for fire forskellige kunder med hjem, og dermed placerede det snart 35 år gamle bureau sig ret suverænt i toppen af aftenens felt.
Hvilket de også har haft for vane at gøre hos Effie Awards forgænger i Danmark: Advertising Effectiveness Award, der lukkede og slukkede i 2020.
Uncle Grey kunne dog glæde sig over aftenens andenplads med to guld, to sølv og to bronze for tre forskellige kunder, Canon, Burger King og Børns Vilkår.
På tredjepladsen kom Mensch og Sansir, der vandt to guld, en sølv og en bronze. Alle fire priser for den i forvejen massivt prisbelønnede case ’Remote Tourism’ for Visit Færøerne.
Vikingerne tager guld igen
Også & Co., der i en årrække har markeret sig med stribevis af vindercases, både herhjemme og på de internationale scener, kunne gå hjem med guld torsdag aften.
Bureauet vandt således både guld og sølv for en af de seneste to års mest omtalte og mest prisvindende danske cases, ’Helmet has always been a good idea’ for Rådet for Sikker Trafik.
Casen har tidligere blandt meget andet vundet Grand Prix ved Epica Awards, sølv i Film-kategorien ved Cannes Lions, Grand Prix ved Clio Health, seks guld ved Creative Circle Awards 2022 – og Grand Prix ved Rambukken 2022.
I modsætning til det tidligere AEA uddeles der ved Effie Awards ikke Grand Prix og heller ikke andre former for specialpriser.
Her er vinderne af Effie Awards Danmark 2022
Small Budgets – Non Profit
BRONZE
Julemærkehjemmene
Julemærkehjemmene
Advice, Orchestra og Inbound Cph
GULD
Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey
Listen fortsætter under billedet.

GULD
Den Akavede Snak
Red Din Fars Dag
Robert / Boisen & Like-minded
FMCG
BRONZE
Burger King Whopper
Burger King Danmark
Uncle Grey
SØLV
McDonald’s Homestyle x Gourmetkokke
McDonald’s Danmark
OMD Denmark og NORD DDB Cph og Annalect
Leisure, Media, Sports, Travel & Gaming
BRONZE
Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir
BRONZE
Franzi25 slog markedet
25syv
Wibroe, Duckert & Partners
Finance & Insurance Services
BRONZE
I røven af fjerde division
Sydbank
Robert/Boisen & Like-minded
Social Good: Brands
BRONZE
Seks år med familiefortællingen
Tryg Forsikring/Tryghedsgruppen
Robert/Boisen & Like-minded
SØLV
Aldrig Glemt
DSB Sikkerhed
Drum CPH og OMD
GULD
Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey
PR – Public Relations
GULD
Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir
Listen fortsætter under billedet.

Pharma, Healthcare, Cosmetics, Toiletries, Nutrition
SØLV
Den Akavede Snak
Red Din Fars Dag (Kræftens Bekæmpelse)
Robert/Boisen & Like-minded
SØLV
Helmet has always been a good idea
Public Service Announcement (Rådet for Sikker Trafik)
& Co. /NoA
Media Innovation – Emerging & New Channel
BRONZE
Noget for Noget
Bredbånd fra Stofa
Robert/Boisen & Like-minded
Business/Product/Service innovation/Customer experience
SØLV
McDonald’s Homestyle x Gourmetkokke
McDonald’s Homestyle
OMD Denmark og NORD DDB Cph
SØLV
Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir
Environmental
Ingen priser
IT, Telecomms & Consumer Electronics
BRONZE
Truthmark
Canon
Uncle Grey
SØLV
Noget for Noget
Bredbånd fra Stofa
Robert/Boisen & Like-minded
Retail & Fashion (Bricks or Clicks or both)
BRONZE
Cirkulär
IKEA
Accenture Song DK, Marketsquare, Dentsu X
Small Budgets – Products/Services
SØLV
Canon Truthmark
Canon
Uncle Grey
SØLV
Burger King Whopper
Burger King Whopper
Uncle Grey
GULD
Remote Tourism
Visit Faroe Islands
Mensch & Sansir
Sustained Success – Non profit
SØLV
3 år med Red Din Fars Dag
Red Din Fars Dag (Kræftens Bekæmpelse)
Robert/Boisen & Like-minded
Sustained Success – Products/Services
BRONZE
Du er heldigvis hurtigt videre
Metroselskabet
Accenture Song DK
GULD
Seks år med familiefortællingen
Tryg Forsikring
Robert/Boisen & Like-minded
Automotive & Transportation
Ingen priser
Branded Content & Entertainment
BRONZE
Aldrig Glemt
DSB Sikkerhed
Drum CPH og OMD

BRONZE
Franzi25 slog markedet
25syv
Wibroe, Duckert & Partners
SØLV
I røven af fjerde division
Sydbank
Robert/Boisen & Like-minded
GULD
Helmet has always been a good idea
Public Service Announcement (Rådet for Sikker Trafik)
& Co. /NoA