Det digitale bureau Valtech, der i år 2000 fik en stor tilstedeværelse herhjemme via opkøbet af webbureauet Ahead, har atter en gang købt et dansk bureau.

Denne gang gælder det eCapacity, der har specialiseret sig i at udarbejde datadrevne, digitale strategier for virksomheder som Pandora, Velux og Danske Bank. 

– Opkøbet skal styrke vores position som end-to-end strategisk, digital partner for virksomheder verden over, siger Valtechs globale Chief Growth Officer, Joacim Jeppesen, til Markedsføring.

Han fortsætter:

– eCapacitys evne til at identificere og aktivere data vil føje endnu et lag til vores ydelser inden for blandt andet eCommerce, MarTech-orkestrering og Marketing Automation. Vores kompetencer er delvist komplementære, delvist overlappende. Humlen ved opkøbet er, at vi med eCapacity ombord bliver stærke på både strategi- og eksekveringssiden.

Hvor meget har I givet for eCapacity?

– Det er vi enige om at holde mellem parterne, siger Joacim Jeppesen, der dog fortæller, at eCapacitys konsulenter og specialister inden for AI, Machine Learning, Predictive Analytics og eCommerce-strategier bliver en del af Valtechs europæiske ”Center of Excellence”.

De to bureauers kontorer i Aarhus lægges sammen, mens ”de øvrige praktiske detaljer omkring sammenlægningen”, fastlægges i den nærmeste fremtid.

Artiklen fortsætter under billedet…

Joacim Jeppesen (til højre), Global Chief Growth Officer, Valtech, sammen med Per Rasmussen CEO og stifter af eCapacity foran det digitale bureaus kontorer på Holmen i København. Foto: PR

Internationale ambitioner

Af eCapacitys seneste årsregnskab, 2020, fremgår det, at bureauet opnåede en bruttofortjeneste på 39,9 millioner kroner og et årsresultat på 13,7 millioner kroner i perioden. Bureauet havde i gennemsnit 33 fuldtidsansatte.

Hvorfor sagde I ja til opkøbet?

– Vi begyndte for godt tre år siden at overveje, om ikke vores ambitioner var større end Danmark og Norden. Konklusionen var, at det er de, men at vi nok ikke selv havde musklerne til en internationalisering, siger Per Rasmussen, CEO og stifter af eCapacity A/S,

Han mener, at det at blive en del af Valtech var det åbenlyse valg, da der er ”et godt match i vores ydelser”.

– Dertil kommer, at der også – har vi siden fundet ud af – er et godt match i vores værdier. Jeg har kendt Valtech i mange år og er blevet bekræftet i, at vores måde at se verden på, supplerer hinanden, siger Per Rasmussen, der – ligesom den øvrige ledelse i eCapacity – fortsætter i sin rolle ”i forhåbentligt mange år endnu”.

Led i vækststrategi

Valtech, der har 3.500 medarbejdere fordelt på 45 kontorer verden over, har ud over købet af Ahead i år 2000, tidligere købt de danske bureauer Par No 1. Interactive og Codehuse.

Valtechs Carsten Brogaard Jensen, der står i spidsen for det digitale bureaus internationale opkøbsstrategi, meldte i januar 2020 ud i Markedsføring, at bureauet ”har en ambition om at blive tre gange så stort i løbet af de næste tre til fire år”.

Det skal realiseres via en organisk vækst på omkring 20 procent om året, mens resten skal komme fra opkøb af bureauer, såsom det nye af eCapacity.