Forbrugerombudsmanden giver slag til slagtilbud. Tilsynsmyndigheden har været retningslinjerne for prismarkedsføring i bedene og valgt at stramme dem.

Ændringerne betyder blandt andet, at en vare fremover skal have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før prisen kan bruges i et tilbud. Tidligere lød perioden på 6 uger.

Reglerne trådte i kraft den 28. maj og du kan læse den fulde udmelding fra Forbrugerombudsmanden her. De reviderede retningslinjer bygger på EU-lovgivning fra tidligere på året.

Fem hovedpointer

Nedbarberingen fra 6 uger til 30 dage er ikke den eneste ændring, de nye retningslinjer byder på. Her er en kort oversigt over hovedpointerne, så du nemmere kan navigere i det.

Konsekvenser for kortvarige kampagner:

En tidligere undtagelse for kortvarige kampagner fjernes. Tidligere var det muligt for de erhvervsdrivende at markedsføre kortvarige kampagner, af maksimalt tre-dages varighed, uden at afbryde perioden på de 30 dage. Men hvis prisen ikke har været gældende i mindst 30 dage forinden et tilbud, kan prisen ikke længere bruges som normalpris ved markedsføring af et tilbud.

Det rammer blandt andet Black Friday. Og Forbrugerombudsmanden kommer med følgende eksempel i en pressemeddelelse:

“Hvis en vare markedsføres med en tilbudspris på 400 kr. i et Black Friday tilbud i slutningen af november, vil den erhvervsdrivende derfor skulle oplyse denne pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på juletilbud i december.”

Tilbudperiode nedsættes:

Produkter, der har haft en normalpris i en periode på 30 dage, kan markedsføres med en nedsat pris i 10 dage. Tidligere lød perioden på 14 dage.

Data er også betaling:

Nu fremgår det også af retningslinjerne, at et produkt ikke kan betegnes som gratis eller vederlagsfri, hvis kunden skal betale med sin data. Medmindre det fremgår af markedsføringen, at den erhvervsdrivende indsamler personoplysninger om forbrugeren og hvordan oplysningerne vil blive anvendt.

Særlige regler for varer med kort levetid:

Der gælder nu særlige regler for kød, fisk og andre ferske fødevarer, drikkevarer med kort udløbsdato og afskårne blomster. Her skal varen have haft sin normalpris i 14 dage, før et tilbud kan sammenlignes med normalprisen. Varen kan være på tilbud med den nedsatte pris i fem dage.

Normalprisen skal angives:

Hvis du sætter en vare yderligere ned, skal du angive den pris, der gjaldt før den første prisnedsættelse.