B.T. skriver, at sengevirksomheden Bedre Nætter vildleder kunderne med smart tilbudsfidus. Ifølge mediet gør Bedre Nætter brug af en forretningsmodel, B.T. kalder en “tilbudskarrusel”.

Den går kort fortalt ud på, at der fastsættes en pris på produktet, den udbydes i seks uger, som loven foreskriver, før produktet ryger på tilbud. I Bedre Nætters tilfælde drejer det sig lige nu om fire senge. Blandt andet modellen ‘Venus Natural’. Førpris: 23.999. Tilbudspris: 9.999. Altså en besparelse på 58 procent.

B.T. har gennem hjemmesiden archive.org, der arkiverer hjemmesider, sammelignet tidligere versioner af Bedre Nætters online-tilbud, hvor de kan bevise, at det i de perioder var andre modeller, der var på tilbud og sidenhen tilbage på førprisen.

Burde ikke være lovligt

Bedre Nætter holder sig indenfor lovens rammer, fordi man i Danmark blot skal dokumentere, at førprisen er udbudt. Ikke, at der har været salg. Men Forbrugerrådet Tænk mener ikke, praksissen burde være lovlig.

“Hvis det her er en karrusel, hvor tilbuddene hele tiden udskiftes, så burde det ikke være lovligt. Man burde skulle dokumentere, at man også sælger til førpriserne,” siger Anette Høyrup, chefjurist i Forbrugerrådet Tænk, til B.T.

I en skriftlig kommentar til Markedsføring svarer Bedre Nætter på kritikken:

”I Bedre Nætter har vi en mission om at få danskerne til at sove bedre – i bedre senge og til bedre priser. Vi bestræber os derfor altid på at have skarpe tilbud til de kunder, der er på udkig efter en seng hos os og følger den gældende lovgivning på området,” skriver adm. direktør i Bedre Nætter, Martin Byskov.

Markedsføring har uddybende spurgt ind til, hvordan virksomheden forholder sig til kritikken om, at de kører en tilbudskarrusel, hvorvidt de overvejer at ændre praksis, og om selskabet kan dokumentere, at de rent faktisk sælger senge til førpriserne.

Bedre Nætter har ikke yderligere kommentarer, men understreger, at de følger gældende lovgivning.

Podcast-satsning

Markedsføring har tidligere skrevet om Bedre Nætters store marketingsatsning med fokus på en podcast med Peter Falktoft som gallionsfigur.

Dengang fortalte Thomas Barker, der er head of marketing og branding, at de havde brugt flere millioner på podcastkonceptet, der havde til formål at øge det kvalificerede kendskab til virksomheden.

Sidste år omsatte Bedre Nætter for 208 millioner kroner.