Der er sjældent noget at grine af, når nødhjælpsorganisationerne beder om økonomisk støtte til nødlidende børn og katastroferamte områder. 

Men med en ny kampagne tager UNICEF med hjælp fra bureauet Advice humoren i brug. Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

”Det er ingen hemmelighed, at det bliver sværere og sværere at overbevise danskerne om, at de skal støtte NGO’erne fast. Men det månedlige bidrag er vigtigere end aldrig før. Det er essentielt, hvis vi skal fortsætte med at hjælpe verdens børn,” siger Kristina Rasmussen, kampagnechef i UNICEF Danmark i meddelelsen og tilføjer:

”Vi bliver derfor nødt til at tænke ud af boksen og prøve noget nyt, hvis vi skal fange danskernes opmærksomhed. Og det må man sige, vi gør nu.”

Taktik virker på den korte bane

I hovedfilmen ser man, hvordan et TV-indslag om en aktuel krise i et af verdens brændpunkter animerer en kvinde til at råbe ”sit kald” ud af hoveddøren. Hun råber naboerne op – og ”kaldet” spreder sig videre ud til mange flere. 

Så ikke nok med at kampagnen benytter humor som kreativt greb. Den lægger heller ikke fokus der, hvor det typisk forventes: På de nødstedte mennesker, der har brug for hjælpen.

”UNICEF er ligesom de fleste andre NGO’er fokuserede på at rekruttere nye støtter og fastholde de eksisterende. Det har desværre også resulteret i en intens taktisk kommunikation og et stort fokus på katastroferne,” siger Rikke Kristine Østergaard, director i Advice og strategisk ansvarlig for kampagnen, og tilføjer:

”Det virker på den korte bane. Men på lang sigt er det svært for støtterne at se, hvordan deres bidrag faktisk gør en forskel. Og så mister de troen på værdien af den faste støtte. Det er katastrofalt for UNICEF, men også for alle andre NGO’er.”

“Ved godt det er utraditionelt”

UNICEF Danmarks kampagnechef er tilsvarende klar i spyttet.

”Man skal jo råbe højt for at blive hørt, og her gør vi det på en relevant og humoristisk måde. Vi ved godt, det er utraditionelt. Men samtidig er vi overbevist om, at vi ikke kan forsætte ned af det samme spor som tidligere,” siger Kristina Rasmussen og tilføjer:

”Med den her indsats håber vi at bane vejen for en ny form for NGO-kommunikation. Samtidig med, at vi viser danskerne, at de kan gøre en forskel.”

Advice står bag strategi, kreativt koncept og produktion af filmen – sidstnævnte i samarbejde med New Land.

Instruktionen skyldes Bertil Vorre fra New Land, der også bl.a. er hjernen bag en række af Benjamin Havs musikvideoer.

Kampagnen ruller på tværs af TV, biograf, radio og digitale medier.

Se filmen her.