Frem til 22. oktober var Liberal Alliance det politiske parti, der med ganske få undtagelser dagligt hældte langt de fleste penge i Facebook-annoncer.
Men nu haler de to ’gamle’ borgerlige partier, Det Konservative Folkeparti og Venstre, markant ind.
Det viser de nyeste tal fra Facebooks Ad Library trukket af politiskannoncering.dk.
Tallene på sitet er kun trukket frem til og med den 29. oktober, da der er forsinkelse på, hvornår Facebook opgør sine data, men tendensen er tydelig.
Fra og med den 23. oktober har både Venstres og Konservatives daglige køb af Facebook-annoncer overhalet Liberal Alliances, og forskellen er kun vokset.
Måling fra den 29. oktober viser, at alene den dag købte De Konservative Facebook-annoncer for godt 275.000 kroner – altså mere end en kvart million på én dag.
Samme dag lå også Venstre over de 200.000 kroner, mens Liberal Alliance ’kun’ lagde godt 112.000 koner i Facebook-annoncer.
Liberal Alliance fører stadig sammenlagt
Akkumuleret over valgkampen er det dog stadig Liberal Alliance, der har brugt flest penge på Facebook – fra valgkampens start til og med 29. oktober næsten 2,9 millioner kroner.
Artiklen fortsætter under skemaet.

Tilsammen har de 14 opstillingsberettigede partier frem til og med 29. oktober købt Facebook-reklamer for næsten 14,3 millioner kroner.
De allernyeste tal er ikke kommet ind endnu, men baseret på udviklingen hidtil vil det endelige beløb formentlig komme til at ligge et par millioner højere. Alene den 29. oktober brugte partierne således tilsammen knapt 1,3 millioner kroner på Facebook-annoncer.
Til sammenligning brugte partierne tilsammen cirka 2,7 millioner kroner på Facebook-annoncer under helevalgkampen i 2019 – ifølge tal fra Facebooks Ad Library, som TV 2 dengang trak.
Store forskelle mellem partierne
Blå blok fører klart Facebook-kapløbet foran rød, men regeringspartiet, Socialdemokratiet, og støttepartiet SF har også boostet tilstedeværelsen på det sociale medie inden for den seneste målte periode.
Samlet har Socialdemokratiet til og med 29. oktober rundet 1,9 millioner kroner i køb af Facebook-annoncer, mens SF netop runder en million.
I den anden ende af skalaen finder man Frie Grønne, som under hel valgkampen kun har købt Facebook-annoncer for godt 29.000 kroner. Kristendemokraterne har brugt lige under 100.000 kroner i hele perioden, mens Alternativet har rundet de 200.000 kroner.
Lars Løkkes Moderaterne har heller ikke haft den store tegnebog fremme på Facebook. Knapt 400.000 har partiet brugt fra valgkampens start til den 29. oktober.
Så meget køber partierne Facebook-annoncer for
Tal for hele valgperioden til og med 29. oktober. Tal i parentes er forbruget til og med den 22. oktober.
Liberal Alliance: 2.882.882 (2.154.754)
Konservative: 2.844.746 (1.646.234)
Venstre: 2.493.141 (1.401.814)
Socialdemokratiet: 1.859.673 (1.063.676)
SF: 1.060.422 (567.537)
Dansk Folkeparti: 669.365 (384.169)
Nye Borgerlige: 572.891 (262.533)
Radikale Venstre: 535.425 (223.232)
Moderaterne: 399.928 (219.598)
Enhedslisten: 351.478 (151.251)
Danmarksdemokraterne: 237.681 (40.287)
Alternativet: 208.121 (136.985)
Kristendemokraterne: 99.218 (51.181)
Frie Grønne: 29.345 (12.416)
I alt: 14.277.669 (8.092.435)