KL.14 onsdag eftermiddag holdt det verdensomspændende medie Vice åbent hus i deres nye kubistiske hovedkvarter.
Der var dog ingen gæster, der mødte op i kød og blod, da dørene til det BIG-tegnede byggeri gik op.
Til gengæld var 300 nysgerrige avatarer forbi og kigge på mediegruppens nye samlingspunkt i Decentraland – en åben virtual reality-platform, der fungerer i forlængelse af metaverset.
Den hvide bureaubygning, der blev holdt rejsegilde for, er udformet som en art sneglehus inde i en firkant, hvor en indre trappe fører de besøgende fra etage til etage.
”Det er første gang man laver arkitektur på det her niveau i Metaverse,” fortæller Morten Grubak, der er Executive Creative Director i Virtue Europe, der er Vices bureau-ben.
Idéen til at bygge et virtuelt hovedkvarter kom, da Morten Grubak sammen med sit kreative hold på Virtue sidste forår arbejdede på en kampagne for Coca-Cola, som mundede ud i sodavands-fabrikantens første NFT (Non Fungible Token, red.)

Projektet startede med, at han erhvervede et stykke land i Decentraland, som skulle huse et nyt digitalt samlingssted for Vice, som ofte har for vane tidligt at satse stort på nye platforme. Det skete f.eks. med Tik-Tok og Snapchat i sin tid.
Men det nye samlingspunkt for Vice skulle ikke ligne de ellers lidt klodsede og ubehjælpsomme konstruktioner, man ellers typisk støder på i metaverset på nuværende tidspunkt, fortæller Morten Grubak.
”Vi ville have en form for nordstjerne – et slags fyrtårn baseret på konceptuel arkitektur,” siger han og fortsætter:
”God arkitektur handler jo også i bund og grund om et godt koncept – lige som alle mulige andre koncepter. Og vi blev fuldstændig forelskede i den tegning, vi fik fra BIG.”

For at se indholdet skal du acceptere cookies.
Opdater dine indstillingerLeg over praktik
Når man er et verdensomspændende mediegruppe med tilknyttede bureauer og kontorer på hele planeten, så giver det meget god mening, at have en digital hub, hvor man kan mødes.
Om Decentraland
Decentraland er et ’open source’ metavers – en immersiv virtuel 3D-verden baseret på blockchain teknologi, som både fungerer som markedsplads og en digital legeplads for digitale kreative og entreprenører.
Decentraland er eget af sitets brugere, der kan købe ’jordlodder’ i verdenen. Men alle kan gratis besøge Decentraland via denne hjemmeside. Man bevæger sig rundt i Decentraland med en digital avatar.
Endnu er Decentraland ikke befolket af særligt mange brand, men ifølge Morten Grubak er de på vej, og han mener, at bureauer vil følge trop.
Men det er dog ikke af praktisk nødvendighed, at Morten Grubak har ageret bygherre på hovedkvarters-projektet.
”Lige nu er det mest af alt en form for legeplads, hvor vi trækker vores egne brands ind, og vi trækker kunder ind for sammen at blive klogere på det her fænomen. Men vi kommer også til at lave events og talks derinde. Det et organisk sted, hvor vi kan ændre ting helt, som vi vil, i takt med at det udvikler sig, og vi hele tiden bliver klogere på det.”
Hvad er været dit største aha-oplevelse i forhold til byggeprojektet i metaverset?
”Da vi startede, der var det ud fra devisen: Vi skal skabe det flotteste kontor i verden. Hvilket det også er blevet. Men det er gået op for mig undervejs, at det i højere grad handler om at lave noget, som man ikke kan lave i virkeligheden – turde at gøre det farlige og have det sjovt. For eksempel er vores bygning lavet sådan, så man hele tiden kan falde ned fra den.”
Bureaudrift i cyberspace
Vil I reelt set holde kundemøder og præsentere pitches i det nye hovedkvarter?
”Ja, det tror jeg. Men det kommer til at tage tid, fordi det hele er jo stadig ret scrappy, og alt derinde er stadig en smule irriterende. Der er jo det lidt ligesom ham, der opfandt VR-headsettet, der siger, at det bedste ved det er, når man tager det af. Men vi skubber jo tingene lidt ad gangen, så det skal nok komme.”
Artiklen fortsætter under billedet.

Tror du, vi kommer til at se en virtuel Madison Avenue en dag – med masser af bureauer i metaverset?
”Hundrede procent. Brandsene er på vej derind, og bureauerne vil følge trop.”
Hvad er det næste, der skal ske i jeres nye hovedkvarter?
”Vi er stadig ved at planlægge det, så jeg kan ikke afsløre helt præcis, hvad og hvornår det bliver. Men der kommer et event inden for de næste par uger.”
Er det ikke lidt tosset at bruge så mange kræfter en digital parallelverden, når der er en almindelige bureaudrift i den virkelige verden, der også skal passes?
”Alle CMO’er spørger i øjeblikket ind til det her felt. Så hvis ikke du kan svare på, hvad dit purpose er i metaverset, så tror jeg du mister de store brands, du arbejder med. Og så mister du også dit job på sigt. Vi skal bringe vores kunder med ind i det her nye rum. Og hvis de ikke er klar til at gå hele vejen, så kan de gå noget af vejen.”