En succesfuld digital virksomhed starter med at overgå brugernes forventninger. Først, når det er lykkedes, kan man begynde at markedsføre. Ellers er markedsføringen faktisk en ulempe.

Sådan lød det fra Juhani Mykkänen ved dagens Digital Copenhagen-konference. Juhani Mykkänen var en af de seks stiftere af Wolt, som over de seneste syv år er gået fra en finsk startup til at være en af verdens førende spillere på madudbringningsmarkedet.

I dag har Wolt over 4.500 medarbejdere. Virksomheden bringer mad ud i 23 lande. De fleste markeder er i Europa, men Wolt er også blevet store i Israel og Japan.

Selvom Juhani Mykkänen har været med helt, var en af hans vigtigste pointer, at han faktisk ikke er så vigtig længere (det vender vi tilbage til). På Digital Copenhagen præsenterede han Wolts udvikling krydret med billeder og skitser.

Vi har på Markedsføring sammenfattet Juhani Mykkänens oplæg til fire grundlæggende pointer, som du kan lære af:

#1 Alt starter med service

Fundamentet for Wolt var, ifølge Juhani Mykkänen, at give brugerne en bedre oplevelse, end de havde forventet. Det handler både om kundeservice og teknologi. ”Wolts app skulle være helt tåbeligt nem at bruge,” sagde Mykkänen, da han viste skitserne, som lå til grund for den første beta i 2014.

#2 Giv en god oplevelse, når du har fejlet

”Hvis noget går galt, så skal du vide, at vi har din ryg. Det er super vigtigt. Selvom du er sulten og sur, så skal vi vende det til en positiv oplevelse ved at svare hurtigt, ordentligt og give dig credits,” sagde Juhani Mykkänen.

#3 Markedsføring er i bedste fald spildt, hvis du ikke har styr på din service

”Du kan lave alle mulige slags markedsføring. Sociale medier, influencers, partnere. Men det giver ingen mening, hvis du ikke har styr på din service. Tværtimod. Så betaler du for, at folk kommer og får en dårlig oplevelse, de kan fortælle om.”

Der skal være så godt styr på produktet, at brugerne vil anbefale det til andre, før du markedsfører noget som helst. Selvom det vil betyde, at virksomheden vokser langsommere.

#4 Stifterne er overvurderede

Selvom Juhani Mykkänen selv er blandt de seks stiftere af Wolt, så satte han sit lys under en skæppe, da han blev spurgt til hans egen betydning som stifter.

”Vi er del af en kultur, som handler meget om at hylde stifterne. Der er noget mytologisk over det. Men sådan er det ikke. Jeg selv spillede en rolle i de første år, helt sikkert. Men nu er det faktisk alle de andre, der gør det vigtigste arbejde. Jeg er dybt imponeret over alt det, de andre gør, imens jeg tager rundt og laver sådan noget her,” sagde han.

Wolt-stifteren kom ikke i sit oplæg ind på de kritiske sager, som virksomheden har været involveret i på grund af arbejdsvilkår for budene.