Det er to et halvt år siden, at Kongehuset gjorde sit indtog på de sociale medier. Og de nye medier har vist sig at være brugbare redskaber, når det handler om at oplyse om de kongeliges virke. 

Sådan lyder det fra Lene Balleby, der siden 2008 har været Kongehusets kommunikationschef.

- Vi har fået en ny mulighed for at vise de kongeliges virke, deres daglige arbejde – og hvor meget de reelt arbejder. Det var faktisk meget svært, inden vi kom på de sociale medier, siger hun til Markedsføring og fortsætter: 

- På det tidspunkt blev vi altid holdt op imod optællinger af, hvor mange arbejdsdage de kongelige havde om året. Det blev altid målt på de officielle sammenhænge. Det blev ikke respekteret, at de kongelige også har kontordage. 

På den måde har de sociale medier "været med til at dræbe myter", mener Lene Balleby:

- Vi kan vise lidt mere fra ”maskinrummet”, og vi kan se at vores følgere, der ikke kun er royalister, får en anden og mere nuanceret opfattelse af, hvad de kongelige laver.

LÆS OGSÅ: STRATEGISKE VALG BAG PRINS HENRIK-INDSATS VAR EN GOD INVESTERING

"Ingen kommentarer"

Kongehuset bliver af og til beskyldt for at at være en for lukket organisation. Men kritikken af for mange ”ingen kommentarer”-svar preller af på Lene Balleby:

- Der er nogle, der mener, at vi meget tit siger ”ingen kommentarer”. I virkeligheden er det meget sjældent, at vi gør det i forhold til, hvor mange henvendelser vi får og i forhold til, hvor mange gange om dagen, vi giver baggrundsinformationer til de medier, der henvender sig, siger hun. 

Lene Balleby tilføjer:

- Når vi går ud med citater, så ved vi, at de citater har det med at leve meget længe. De forsvinder ikke bare i morgen. Så det skal være et citat, vi kan tåle at se igen og igen. Så derfor tænker vi os måske endnu bedre om, fordi vi også har tænkt over, hvilke andre sammenhænge det kommer til at indgå i. Vi tænker i konsekvenser: Hvad kan det blive brugt til, hvor ender det henne?

LÆS OGSÅ: KONGEHUSET: SÅDAN BRUGER VI DE SOCIALE MEDIER