- De etiske retningslinjer, der findes i dag, er såvel rigtigt skarpe som dækkende, lyder det fra Kresten Schultz Jørgensen, formand for PR-udvalget i brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation.

Udtalelsen kommer som en reaktion på, at Espen Højlund, CEO for Advice, mandag meldte ud, at den danske PR- og kommunikationsbranche i hans øjne opererer ud fra et ”relativt løst etisk kodeks”.

I artiklen, hvor Advice-bossen – ud over at sende en undskyldning til branchen for bureauets ageren i Falck-sagen – efterlyste ”fastere rammer” og ”noget mere forpligtende” end det, det nuværende etiske kodeks indeholder, lød det også:

- Jeg håber, at vi alle kan lære noget af det her. Når vi arbejder med så magtfulde redskaber som kommunikation, der kan forme og skabe holdninger og påvirke, hvordan forbrugere opfører sig, så er vi nødt til at tage ansvaret på os, sagde Espen Højlund.

- I dag har vi i branchen et relativt løst etisk kodeks. Jeg har ikke svaret på, hvad det mere konkret er, jeg forestiller mig - det kræver noget mere refleksion. Men det skal være mere vidtrækkende end det, vi kender i dag, fortsatte han.

LÆS OGSÅ: EFTER FALCK-SAGEN: SÅDAN ER PR-BRANCHENS ETISKE REGLER

Kresten Schultz Jørgensen: Reglerne er klokkeklare

Kresten Schultz Jørgensen er som nævnt uenig i, at PR-branchens etiske regler, der bl.a. er samlet i det kodeks, som du kan tjekke ud i bunden af artiklen (PDF), er "for løst".

- Det står jo tindrende klart, at de anvendte metoder i Falck-sagen helt afgørende strider mod de etiske retningslinjer, som vi i PR-branchen under Dansk Erhverv i flere år har arbejdet under, og som også findes i Kreativitet & Kommunikation, siger Kresten Schultz Jørgensen.

Han henviser til, at det bl.a. fremgår af dette etiske kodeks, at det skal oplyses, hvem man repræsenterer, hvis der tages aktiv kontakt til en tredjepart. Og at man ikke bevidst må vildlede om fakta om de interesser, man repræsenterer, og at man i enhver henseende naturligvis skal overholde loven.

- Det står også i den internationale Helsinki-konvention, som jeg i november 2018 tiltrådte som formand for den danske PR-Branche. Reglerne findes og kendes af alle, der arbejder seriøst med PR/PA og er medlemmer af brancheforeningen, siger Kresten Schultz Jørgensen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Kan nævn og certificeringer løfte etikken?

Hvad mener du om tankerne om et PR/PA-nævn?

- Det er jeg åben over for at diskutere, siger Kresten Schulz Jørgensen, der dog gør opmærksom på, at der er tale om en kreativ branche, hvor kommunikatørerne ofte har forskellige faglige baggrunde.

Derfor er det heller ikke helt enkelt at oprette et nævn, som det lader sig gøre for faggrupper som revisorer eller advokater. Det samme gælder for individuelle certificeringer, men det er alligevel værd at overveje i én eller anden form, mener Kresten Schultz Jørgensen.

- Vores faglige og etiske standarder er allerede høje. Måske kan en certificering sende et endnu tydeligere signal om, hvorfor det er både vigtigt og forpligtende at være medlem af en brancheorganisation, slutter PR-formanden.

Tjek PR-branchens etiske kodeks ud herunder: (PDF)