Der er grøde i den danske bureaubranche, og nu rykker to markante bureauer - Very og Patchwork - sammen og bliver til ét bureau.

Som en del af operationen køber Egmont 50 procent af Very, heraf de 30 procent, som PeopleGroup hidtil har ejet, samt 20 procent, som mediehuset køber af de hidtidige Very-partnere, Thomas Bjerg og Louise Brandt. De resterende 50 procent konverteres til aktier i det nye bureau.

Som følge af PeopleGroups aktiesalg fratræder Jan Duckert desuden formandsposten i Very.

Klaus Høgh-Hagensen, adm. direktør for Egmont Publishing Danmark, træder ind som formand for det ny-fusionerede bureau, og han siger om baggrunden for købet:

- Vi kan se et stigende behov i markedet for at tænke både strategisk og kreativt og samtidig udkomme effektivt på tværs af Norden. Derfor mener vi, at konstellationen Very Patchwork vil blive en markant spiller i markedet, idet begge parter kan styrke hinandens kernekompetencer til kundernes fordel.

Det nye bureau får navnet Very Patchwork, og den tidligere Patchwork-chef, Martin Olesen, bliver Group CEO, mens Verys stifter, Thomas Bjerg, bliver ny Head of Group Business Development.

Flere muskler
Patchwork har siden starten i 2008 markeret sig som en stærk spiller på ikke mindst social marketing, og har med kontorer i både Danmark, Sverige og Norge skabt fine resultater for brands som bl.a. Mars, Bosch, Eniro og Arcus.

- Vi har gennem de seneste år fokuseret på at opbygge et solidt nordisk bureau med en forretningsmodel, som gør os både mere agile og stabile end de fleste af vores konkurrenter. Vi tror på, at vi sammen med Verys kreativitet og unikke positionering i markedet kan løfte vores kunder til et nyt niveau, og det glæder vi os til at demonstrere, siger Group CEO Martin Olesen.

Very har siden starten i 2006 gjort sig bemærket på den danske bureauscene med en community-baseret tilgang, som flere og flere brands har købt ind i - herunder bl.a. Carlsbergs Somersby Cider, KiM's og Ford Danmark, sammen med hvem Very vandt en guld-løve i Cannes sidste sommer. Senest har bureauet stået bag en bemærkelsesværdig film for Volkswagen, som lige nu vækker betydelig international opsigt.

Og bureauets stsifter, Thomas Bjerg, siger, at ambitionen med Very Patchwork bl.a. er sætte flere muskler bag de kreative løsninger:

- Dermed vil vi fortsat fokusere på at sikre de strategiske retningslinjer, stærke indsigter og den gode idé samt det unikke community planner set-up, som Very har specialiseret sig i. Samtidig vil vi tilbyde et bredere spektrum af inhouse specialister til at løfte de daglige opgaver, så vores løsninger får de bedst mulige betingelser, når projekterne er i drift.

Kunderelationer fortsætter
I praksis betyder fusionen, at Very flytter ind i Patchworks lokaler på Østerbro, men ifølge Martin Olesen vil man som kunde ikke umiddelbart mærke nogen forandring – ud over en bredere support på flere niveauer:

- Det er vigtigt for os, at integrationen sker helt naturligt for vores kunder. Derfor vil eksisterende kunderelationer køre videre under deres nuværende teams, og således fortsætte den strategi, der er købt ind i, siger Martin Olesen og tilføjer:

- Det er vigtigt for os, at vi fremadrettet er et fælles bureau, så derfor vil man først se et Very Patchwork logo eller fælles website, når dette er udviklet af en fælles task force på tværs af de to organisationer. Det handler nemlig ikke om, at Patchwork overtager Very eller omvendt. Dette er startskuddet på et fælles projekt, og det er ensbetydende med et fælles ejerskab på alle elementer af den rejse, vi har taget hul på.

Ny ledelse på plads
Very Patchworks ledelse vil komme til at bestå af Martin Olesen som Group CEO og Thomas Bjerg som Head of Group Business Development.

Dertil kommer Line Wilkens, der fortsætter som CEO for Very Patchwork Danmark, Linda Frøkjær og Jeppe Munksnæs, der fortsætter med titler af henholdsvis direktør og Business Development Director, samt Jonas Ingvardsen med titel af Strategic Director.

Den titel beholder Louise Brandt også, men hun træder efter eget ønske ikke ind i ledelsen af det nye bureau – det gør derimod Line Maria Kristoffersen med titel af Head of Copy & Concept. I tillæg hertil kommer de lokale landedirektører i Norge og Sverige, Merethe Nyvold Johannesen og Joakim Antelius.

Very Patchwork kommer til at have omkring 70 ansatte på tværs af Norden. I tillæg hertil kommer netværket af tilknyttede community planners, som siden Verys fødsel i 2006 har været bureauets særlige kendetegn.

Ejerforholdene i det nye Very Patchwork er som følger: Egmont ejer lidt over 50 procent, mens resten ejes af Martin Olesen, Thomas Bjerg, Christian Bévort samt en partnergruppe, der består af landedirektørerne og andre ledende medarbejdere.

Det er i øvrigt ikke første gang, Egmont er på opkøb i bureaubranchen. I november 2015 købte mediehuset sig ind i Patchwork, der altså nu fusioneres med Very, i maj var det search marketing-bureauet s360, og i december sidste år købte Egmont sig ind i det svenske, digitale kommunikationsbureau KAN.