Google-ejede YouTube er i luften med en liste over de danske reklamevideoer, der klarede sig bedst på videotjenesten i 2017.

Næppe overraskende troner Rådet for Sikker Trafik og TrygFondens ”Filips Far”-film fra oplysningskampagnen ”Nederen Forældre”, signeret reklamebureauet & Co. på toppen. Den blev tilbage i december kåret som det største hit på YouTube i Danmark i 2017 overhovedet, hvilket vi tidligere har beskrevet her.

Hos Rådet for Sikker Trafik vækker placeringen naturligvis begejstring hos Lisbeth Sahl, der er senior kampagneprojektleder.

- Vi er enormt glade og super stolte over, at vi endnu engang kan toppe en af YouTubes Top 5-lister med et budskab om trafiksikkerhed. Filips Far er en antihelt, der er overkarikeret, men alligevel har både forældre og børn taget budskabet til sig: Man kan ikke være den sjove og seje forælder hele tiden, siger hun.

En effektiv kampagne

"Filips Far"-filmen er som nævnt en del af "Nederen Forældre"-kampagnen, der over en årrække har leveret varen.

- Kampagnen har vist en synlig effekt. Siden kampagnen begyndte, er der markant flere børn, som nu cykler med hjelm. Vores målinger viser, at brugen af cykelhjelm fra 2014-2016 er steget med 12 pct. for børn i alderen 10-12 år, siger Lisbeth Sahl og fortsætter:

- Samtidig har Filips Far formået at holde gang i debatten mellem forældre og deres børn om brugen af cykelhjelm. I målgruppen ”forældre med børn i 10-12 års alderen”, har hele 39 pct. talt med deres barn om kampagnen, og 27 pct. har talt med deres barn om brugen af cykelhjelm.

Kampagnen har i øvrigt tre år i træk vundet en Advertising Effectiveness Award (AEA), der uddeles til kampagner, der kan dokumentere en virkning og effekt. Om YouTube som annonceplatform, siger hun:

- YouTube har den klare fordel, at når folk vælger at se indhold på YouTube, er de klar til at bruge tid på at se videoer. Derfor er YouTube en oplagt annonceringsmulighed, hvis man som annoncør benytter sig af video.

- Man er i konkurrence med alt det sjove indhold, der ellers ligger på YouTube. Men hvis man har seværdigt indhold, kan det sprede sig langt. Det er nok en af grundene til at ”Filips far” virker så godt på den platform, mener Lisbeth Sahl.

Stor variation i toppen

Top 5 udgøres derudover af et varieret felt af reklamefilm, lige fra en influencer-båren video fra Coca-Cola over den kække Alka-film om curlingforældre til den første af Fleggaards ambitiøse ”Lige over grænsen”-film med Casper Christensen i hovedrollen. 

Også Transportens Udviklingsfond og Godstransportområdets Uddannelses- og Udviklingsfond fik et vaskeægte YouTube-hit i fjor med kampagnen ”Job i transport”, hvor kampagnevideoen ”Jeg leverer varen” performede så godt, at den havner på en fjerdeplads på YouTubes danske Ads Leaderboard.

Her forklarer Eva Svavars, kampagneansvarlig og partner i bureauet bag kampagnen, LEAD Agency, om tankerne bag videoen, der er udformet som en musikvideo:

- Med kampagnen ”Job i Transport” skal vi have fat i nogle helt unge målgrupper, primært unge mænd, som går i 9. klasse eller 10. klasse og skal til at vælge erhvervsuddannelse, eller de går på teknisk skole og skal til at vælge linje. Også unge mænd mellem 18-25, som er ufaglærte, er vi interesserede i at nå, siger hun.

- YouTube er en kanal, hvor vi ved, de allerede befinder sig, så der vil vi være, men vi er ikke interesserede i at skubbe reklamer i hovedet på dem. Det skal foregå på deres præmisser. Derfor vil vi give dem noget, de kan bruge, noget, de synes, er sjovt, noget der starter samtaler, og som de får lyst til at dele og se på sammen.

- Derfor idéen med en musikvideo, som er sjov, fængende og som samtidigt flytter lidt ved deres opfattelse af, hvem man er, når man arbejder i godstransportbranchen. Musikvideoen har – bl.a. med hjælpe fra influencer Albert Dyrlund – ledt en flot trafik ind på kampagnens Facebook-side og hjemmeside, og vi er overvældede over den gode modtagelse og store interesse, siger Eva Svavars.

Langsigtet branding

Hun kan også fortælle, at de fra transportbranchen ved, at der har været en øget søgning til uddannelserne i kampagneperioden, men det er for tidligt at sige noget om den generelle søgning til jobs i branchen.

- Musikvideoen er del af en langsigtet brandingindsats, hvor vi løbende vil måle på branchens omdømme og image, siger Eva Svavars, der ser flere fordele ved at bruge YouTube som annonceplatform.

- Fordelen ved at annoncere på YouTube er først og fremmest, at vi kan ramme vores målgrupper meget specifikt, men også at mediet fremstår meget mindre kommercielt end mange andre digitale platforme. Dertil kommer, at YouTube har funktioner, som giver flere muligheder end andre platforme, eksempelvis pre-rolls, slutter hun.

Her er hele Top 5:

1. Nederen Forældre - Filips far

Annoncør: Rådet for Sikker Trafik & TrygFonden

Kreativt bureau: &Co

Mediabureau: Orchestra

2. Curlingforældre

Annoncør: Alka

Kreativt bureau: Eiffel

Mediabureau: In-house & Orchestra

3. Max Marius, GexOG Astrid Olsen tester cliff-jumping | #CokeTVBucketlist

Annoncør: Coca-Cola

Kreativt bureau: Ogilvy

Mediabureau: Carat

4. Jeg leverer varen

Annoncør: Transportens Udviklingsfond og Godstransportområdets Uddannelses- og Udviklingsfond 

Kreativt bureau: Lead Agency

Mediabureau: Joined Content

5. Fleggaard – Lige Over Grænsen – Episode 1

Annoncør: Fleggaard

Kreativt bureau: UncleGrey

Mediabureau: Grey Media