Kompromisløse, visionære og udstyret med store empatiske evner.

Det er nogle af de egenskaber, som Klaus Markholt-Hansen, der er partner i headhunterbureauet Holm Marcher & Co., knytter til landets dygtigste marketing-profiler. Dermed er det også egenskaber, der passer til de fem nominerede, der kommer til at kæmpe om at blive Årets CMO.

LÆS OGSÅ: HEADHUNTER AFSLØRER: SÅDAN GENNEMLYSER JEG ÅRETS CMO-NOMINEREDE

Den fornemme pris blev uddelt første gang i 2015 af Berlingske Business, men i dag er det Dansk Markedsføring, der - i samarbejde med Clay, Holm Marcher & Co. og IBM - står bag prisen. Formålet med prisen er at synliggøre de bedste profiler i et fag, der er underlagt store forandringer.

Men hvad er det, som de kan? Det giver Klaus Markholt-Hansen, der også er medlem af årets jury, nu et indblik i. Han opsummerer de faglige fællesnævnere for de bedste CMO-profiler således:

- Fagligt kompetenceniveau. CMO-profilerne har inden for deres område et fagligt kompetenceniveau, der outperformer deres kolleger i branchen. Deres faglighed favner og stikker generelt både dybt og bredt. Deres faglighed følger tidens tendenser, og de forstår at udvikle deres faglige kompetencer i en relevant og for deres virksomhed konkurrencemæssig stærk og differentierende retning.

- Visionær og innovativ. Marketingdisciplinerne forandrer sig i lyntempo, og de fem CMO'er har et blik for og en vilje til at være visionære og se fremad. De er nytænkende og forandrende på en facon, hvor de ikke blot udvikler nye idéer, men også tør realisere dem. 

- Synlige resultater. CMO-profilerne har skabt tydelige og relevante resultater, som understøtter mål og visioner for deres virksomheder og organisationer.

- Kommunikations- og ledelsesevner. CMO-profilerne forstår sig godt på mennesker, har store empatiske evner og er derfor gode til både at kommunikere og lede med alle slags stakeholdere, samarbejdspartnere og aktører. De har stærke evner til at skabe relationer i og uden for deres virksomhed/organisation.  

- Kompromisløse. Endelig virker de bedste CMO-profiler også til at være kompromisløse, når det handler om at alliere sig med de dygtigste kompetencer, der kan bringe både dem selv og virksomheden hele vejen i mål. Om det sker via insourcing eller ved at købe eksterne rådgivere spiller en mindre rolle. Det er her CMO’en er hovedarkitekt for at alliere sig med det bedste talent på markedet for at nå de opstillede målsætninger.

LÆS OGSÅ: JURYFORMAND: SÅ STORE ER KRAVENE TIL ÅRETS CMO

Hvem der bliver nomineret til Årets CMO bliver afsløret i næste uge. Prisen uddeles den 18. januar, hvor også bogen The M List bliver offentliggjort.