Hvad gør de fem nominerede til Årets CMO 2019 til noget særligt? Hvad er deres største udfordringer? Det giver de fem marketing-profiler, der kæmper om titlen, selv svar på.

I den første uge af december kan du her på markedsforing.dk komme tættere på de fem nominerede. Her er det Morten Boye, der er Vice President Marketing hos Carlsberg Danmark, som svarer på spørgsmål.

Hvad gør dig til noget særligt? 

- Jeg er en kommercielt drevet CMO, som sammen med mit dygtige team har formået at sætte marketing i centrum for Carlsbergs forretning i Danmark. Ved siden af den traditionelle marketingindsats har vi også ansvar for bl.a. forretningsudvikling, value management og innovation. Jeg har en bred kommerciel erfaring, som jeg sætter i spil, når opgaver skal løses.

- Derudover har jeg en stærk faglig ballast og er pragmatisk, når der skal findes løsninger, der fungerer i den virkelige verden. Jeg er god til at sætte retning og rammer for de ting, som vi gør. Og så er jeg ret målrettet, siger Morten Boye.

LÆS OGSÅ: NOMINERET TIL ÅRETS CMO: VI KOMMER TIL AT BEGÅ EKLATANTE FEJL

Hvad er din største udfordring – og hvordan løser du den? 

- Lige nu er den største udfordring arbejdet med vores kategorier - og hvordan vi gør dem mere relevante for kunder og forbrugere. Vi prøver at forstå, hvor der er vækstlommer i markedet og sætte løsninger bag. Det kan være, hvordan vi sikrer, at øl eksempelvis er relevant sammen med mad i forskellige sammenhænge.

- Vi oplever også en stigende interesse for storytelling, og senest har vi udviklet og fået stor succes med Carlsberg 1883, som tager udgangspunkt i virksomhedens historie, som vi igennem produktet fik fortalt på en ny, relevant og engagerende måde. 

Hvor finder du ny viden og inspiration? 

- Jeg har mange super dygtige kolleger, der inspirerer mig. Derudover har jeg et stærkt netværk fra især mine tidligere arbejdspladser Cadbury, TOP-TOY og LEGO. Til gengæld bruger jeg ikke de mere formelle netværk, da jeg ikke synes, at tiden, der bliver brugt, står mål med udbyttet. Den personlige relation er vigtig for mig. 

LÆS OGSÅ: NOMINERET TIL ÅRETS CMO: JEG FORTABER MIG IKKE I SMÅ DETALJER

Hvad er dit bedste råd til andre, der vil i spil til titlen? 

- Du skal være teoretisk stærk og turde drive forretningen ved at sætte dine kompetencer i spil og drive den kommercielle agenda. Du skal være strategisk stærk og god til dit marketinghåndværk i forhold til at udvikle kategorier og brands. Det er i høj grad det lange seje træk, som tæller. En enkelt kampagne eller et lucky punch berettiger i min bog ikke, siger Morten Boye. 

Årets CMO 2019 bliver kåret den 18. januar, hvor også bogen The M List bliver udgivet.