Det nye, hybride designbureau Manyone, der mandag i uge 40 oplyste, at det vil være verdens førende strategiske designbureau, har siden lanceringen fået ”masser af henvendelser” fra potentielle samarbejdspartnere og modtaget godt 400 uopfordrede jobansøgninger.

- Manyone er helt generelt blevet taget sindssygt godt i mod i markedet, siger Mads Gustafsen, partner i såvel Manyone som i det digitale designbureau THINK, hvor han også er administrerende direktør.

Bag etableringen af Manyone står THINK, designbureauet Skibsted ID, de tidligere Designit-udbrydere David Fellah og Lasse Jensby Dahl samt en række specialister inden for strategisk design.

Dermed ser det ud til at THINK, der blev en del af det nye bureau-setup i slutningen af 2018, allerede nu har fået en del af målsætningen ved at indgå i Manyone indfriet, da det i en periode i 2018 var svært for bureauet at rekruttere de helt rigtige digitale strateger og designere i senior-klassen.

- Det er det internationale aspekt og muligheder, der motiverer langt de fleste af de ansøgere, vi nu modtager stribevis af, siger Mads Gustafsen, der også kan fortælle, at bureauerne i Manyone flytter sammen på THINK’s adresse på Østerbro i København, der i samme ombæring udvides til godt 1.600 m2.

- Vi beholder selv THINK-navnet i et stykke tid endnu, men på sigt bliver vi til Manyone, da vi skal være ét bureau-brand fremadrettet, fortsætter Mads Gustafsen.

Vil være med til at bygge noget nyt op

THINK beskæftiger i dag godt 40 user experience-designere, art directors/designere og digitale strateger, mens der samlet i Manyone er godt 100 medarbejdere fordelt på kontoret i København, et i Aarhus samt på kontorer i Stockholm, Rotterdam og Hongkong.

I januar 2019 blev THINK i øvrigt i MyImage-analysen kåret som det digitale bureau i Danmark, kunderne var mest tilfredse med, og bureauet har leveret overskud de seneste syv år.

THINK blev stiftet i 2011 og har nydt at ”stå på egne ben”, men da chancen for at være med til at bygge et nyt, internationalt bureau ”med passion for strategisk design” op fra bunden, takkede stifterne ja til tilnærmelserne fra David Fellah og Lasse Jensby Dahl, fortæller Mads Gustafsen.

- Vi har i de senere år været i dialog med potentielle købere af bureauet, da vi gerne ville tage THINK til det næste niveau med blandt andet flere internationale kunder. Det strandede dog ofte på, at vi frygtede at havne i blindtarmen hos enten en stor IT-koncern eller i en bureau-gruppe.

- Med Manyone undgår vi det. Her er vi med til at definere retningen og virksomhedskulturen, der i bund og grund er meget dansk eller skandinavisk. Vi tror på, at folk præsterer bedst, når de får frihed under ansvar, fortsætter Mads Gustafsen.

Teams sammensættes fra opgave til opgave

Planen er, at Manyone skal vokse internationalt over de næste år, hvilket skal ske gennem opkøb af designbureauer og – på den lidt længere bane – et Management Consultancy.

I sidste uge blev danske Molamil og svenske Boris Design Studio føjet til bureauet, og planen er at THINKs tilgang til strategisk digitalt design bliver en del af arbejdsgangen hos Manyone.

THINK har især gjort sig bemærket med store transformationsprojekter, hvor det digitale spiller en afgørende rolle. Kernekompetencen er design af løsninger, hvor metoden er en kombination af designmetodik og klassisk konsulenttilgang, hvilket blandt andre Topdanmark, DR, BroBizz, Djøf, Telia og Qvartz har nydt godt af.

- Vi har opbygget en kultur, hvor de rigtige teams sammensættes fra opgave til opgave, og det tager vi med os i Manyone, hvor ambitionen er at kunne sammensætte præcis de kompetencer, som en given udfordring kræver. Med de nye bureau-tilføjelser får vi blot endnu flere strenge at spille på, slutter Mads Gustafsen.