For godt et år siden åbnede tre kendte profiler fra den danske bureaubranche - Thomas Pries, Peter Metcalfe og Mette Hørdum - dørene til deres eget bureau: The Unicorn. 

Ambitionerne fejlede ikke noget, de er endda blevet indfriet – og nu kommer der endnu flere fede opgaver, lyder det fra de tre bureauejere. 

The Unicorn har gennem sit første år gjort sig bemærket med kreativt arbejde for bl.a. Forbrugerrådet TÆNK og TrygFonden og Læger uden Grænser.

Begge kunder er man i øvrigt allerede i gang med nye opgaver for - og inden for det seneste par måneder har fem nye virksomheder banket på døren hos The Unicorn.

- Carlsberg og Lundbeck har kontaktet os med spændende opgaver. Og så har vi taget hul på projekter sammen med Green Mobility, Undervisnings- og Forskningsministeriet samt YouSee og Universal Records, siger The Unicorns Managing Director Mette Hørdum.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Store opgaver i gang

Mette Hørdum kan endnu ikke løfte sløret for detaljer i alle fem samarbejder, men fortæller om opgaven for Carlsberg, at der her er tale om introduktion af et nyt produkt:

- Det er ikke officielt hvilket, men vi er i gang med at udarbejde position, grundfortælling, navn og identitet. Når det er på plads, skal vi videre til markedsføringen af produktet.

For den københavnske delebil-ordning, Green Mobility, er man allerede i gang med anden opgave: Den første handlede om at skabe kvalificeret kendskab til brandet med udgangspunkt i brugssituationer – næste runde ruller til april.

- Og for YouSee og Universal Music er opgaven at sætte fokus på YouSees årligt tilbagevendende kampagne for YouSee Musik– denne gang med bandet Aqua i front, siger Mette Hørdum.

Kampagnen har tidligere været skabt af bureauet CP+B Copenhagen og haft Rasmus Seebach og Lucas Graham som hovedpersoner.

Venter fordobling

Det første regnskab fra The Unicorn fortæller om en bruttoavance på knap 2,5 millioner kroner og et lille plus på 115.000 kroner på bunden. Og det er tilfredsstillende, lyder dommen:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi er startet uden kapital på bunden, og vores personlige ”indskud” har været tid. Så vi er rigtig godt tilfredse med, at vi er kommet godt igennem første år med en pæn løn gennem hele året og et lille overskud på bundlinjen, siger Mette Hørdum.

Hvad er jeres mål for 2019?

- Fokus vil være at konsolidere vores samarbejder og fortsætte med at levere godt kreativt arbejde, der er folks tid værd, siger Mette Hørdum og tilføjer:

- Og med den flyvende start, vi har haft på 2019, så vi forventer som minimum at kunne fordoble vores bruttoavance. 

Mange annoncører insourcer i disse tider, og flere vælger store bureauer som partnere. Er der stadig plads til sådan nogle som jer?

- Helt klart. Mange stærke annoncører kan og vil meget selv, men de vil også gerne hente hjælp til at hæve den kreative barre, skabe koncepterne og producere hero-content, siger Mette Hørdum og tilføjer: 

- Og så er der en stribe små spændende annoncører, der ikke ønsker at drukne hos de store bureauer. Så ja, der er klart både plads til og behov for mindre, kreative bureauer som os.

Se The Unicorns nye film med Aqua for YouSee og Universal Music her. U Itch I Scratch har produceret, og Mette Carla har instrueret.