Flere danske cases kan godt gå hen og gøre sig bemærket, når den 66. udgave af VM i reklame - Cannes Lions International Festival of Creativity – om få dage ruller afsted i Sydfrankrig.

I hvert fald hvis man lytter til to anerkendte ekspert-kilder på området: Det globale reklame-netværk, Leo Burnetts årlige Cannes Predictions, og danske Per Pedersen, der er den øverste ansvarlige for Grey-netværkets kreative produkter på verdensplan.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Per Pedersens favoritter kan nærstuderes på hans ”Hot Contenders”-liste på det sociale medie Pinterest, og onsdag blev Leo Burnetts Worldwides ”Cannes Predictions Reel 2019” fremvist på dansk grund.

Og lægger man det hele sammen, så har især tre danske cases gode chancer i Cannes.

- Virtues adDRESS the Future for modebrandet Carlings

- & Co.’s The Indoor Generation for VELUX

- Uncle Greys Legacy for Grimbergen.

I selskab med Elton John og Colin Kaepernick

Årets ”rulle” fra Leo Burnett blev onsdag morgen præsenteret af Creative Circle og Saatchi & Saatchi i Grand Teateret i København foran en stribe interesserede branchefolk, og i år bemærkes det naturligvis især, at der er der en dansk case blandt de 20 på listen.

Æren tilfalder – i øvrigt som det eneste nordiske arbejde på rullen - Virtues adDRESS the Future for modebrandet Carlings – en case, som tidligere i år skrev reklamehistorie ved at vinde den første danske Grand Prix ved The One Show.

Blandt de 20 finder man også andre tidligere prisvindere: 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Eksempelvis John Lewis & Partners’ julefilm fra 2018, The Boy & The Piano, fra London-bureauet Adam&eveDDB. En rørende fortælling med udgangspunkt i pop-ikonet Elton Johns liv.

Og så er den meget omtalte Nike-case Dream Crazy fraWieden + Kennedy Portland (den med Colin Kaepernick) med i det fine selskab. 

Fire tendenser 

Set fra helikopteren skiller fire tendenser sig, ifølge Leo Burnett selv, ud på årets ”Prediction Reel”.

Modige brands, mix af virkeligheder, handlinger – ikke reklamer. Og endelig data, der kan røre ved følelserne.

Som eksempler på de modige brands, fremhæver Leo Burnett-folkene bl.a. Nike, der med Colin Kaepernick-kampagnen ”smed en kulturel atombombe”, og konkurrenten Adidas med kampagnen “Billie Jean King Your Shoes”.

Virtues danske kampagne “adDRESS the Future” for mode-brandet Carlings fremhæves på listen som et fremragende eksempel på ”mixed realities”.

”Handlinger, ikke reklamer” – altså kreativt arbejde, der både har et purpose, og som samtidig skaber reel værdi i folks liv - eksemplificeres på rullen af flere cases – her kan især fremhæves Kraft Heinz-casen Country Time Lemonade “Legal-Ade” fra Leo Burnett, hvor et sært, amerikansk forbud mod en gammel tradition for at børn sælger limonade på gaden, blev til et protestbåret ”gadeteater”, der fik flere stater til at rulle lovgivningen tilbage.

Og endelig var der ”de rørende data”: Stærkt eksemplificeret ved Pernod-Ricard-casen “The Time We Have Left”. Her skabte bureauet en algoritme, der kunne regne ud, hvor meget tid vi har tilbage samme med vores kære – eksemplificeret ved forskellige konkrete par: Mor, søn, ægtepar, veninder osv. 

En case, som i øvrigt pludselig udviklede sig i en helt uventet retning. 

Har for vane at ramme plet

Om det bliver til løver i Cannes for de 20 udvalgte cases, ved vi først, når lysene slukkes i Cannes den 21. juni, men Leo Burnetts folk har for vane at ramme plet med de kreative gætterier: 

Siden 1987 har deres ”Prediction Reel” hvert år rummet en eller flere Grand Prix-vindere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og værsgo: Må vi med tak til Creative Circle, Leo Burnett - og ikke mindst til Saatchi & Saatchi Cph, der i år har sørget for at bringe rullen til Danmark - præsentere de 20 cases på Cannes Prediction Reel 2019.

- Nike “Just Do It ‘Dream Crazy’” // Wieden + Kennedy (Portland, USA)

- Pernod Ricard – Ruavieja “The Time We Have Left” // Leo Burnett (Madrid, Spain)

- John Lewis & Partners “The Boy and the Piano” // Adam&eveDDB (London, UK)

- Bahay Tuluyan “Disgusting Stories” // TBWASantiago Mangada Puno (Makati City, Philippines)

- Mars Wrigley Confectionary – Skittles “Broadway the Rainbow” // DDB (Chicago, USA)

- Amazon Prime “Great Shows Stay With You” // Droga5 (London, UK)

- Centre Pompidou “Souvenirs de Paris” // Marcel (Paris, France)

- Burger King “Whopper Detour” // FCB (New York, USA)

- Essity “Viva La Vulva” // AMV BBDO (London, UK)

- The New York Public Library “Insta Novels” // Mother (New York, USA)

- HBO “Westworld: The Maze” // 360i (New York, USA)

- Kraft Heinz – Country Time Lemonade “Legal-Ade” // Leo Burnett (Chicago, USA)

- Adidas “Billie Jean King Your Shoes” // TBWAChiatDay (New York, USA)

- Shiseido “My Crayon Project” // R/GA (Tokyo, Japan)

- IKEA “Museum of Romanticism” // McCann (Madrid, Spain)

- Microsoft Xbox “Football Decoded” // McCann (London, UK)

- Carsales.com “AutoAds” // CHE Proximity (Melbourne, Australia)

- The New York Times “The Truth Is Worth It” // Droga5 (New York, USA)

- Carlings “adDRESS the Future” // VIRTUE (Copenhagen, Denmark)

- Netflix “Narcos The Censor’s Cut” // J. Walter Thompson (Bangkok, Thailand)