To danske cases har fundet vej gennem juryens nåleøje i verdensmåls-kategorien Sustainable Development Goals.

Det drejer sig om Mensch og Sansirs ”Closed for Maintenance”-kampagne for Visit Faroe Islands - og Carlsbergs opfindelse ”Snap Pack”, en ny og bæredygtig løsning til at binde 6-packs sammen uden plastik.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Dermed har Danmark præsteret at lande hele 43 shortlister – næsten en tangering af rekordåret 2017, hvor tallet var 46.

Juryen, som i øvrigt også rummer to danske, kreative profiler, Thomas Kolster og Per Pedersen, har udvalgt 80 cases ud af 834 indsendte – og de to er altså danske.

Kom og pas på Færøerne

Den shortlistede kampagne fra Mensch og Sansir gik i luften i februar og handlede om, at Færøerne ville ”lukke” nogle seværdigheder for turisme og i stedet invitere frivillige op til øerne.

De frivillige skulle så bruge tid på at vedligeholde og fremtidssikre turistområderne på øerne, så de ikke kommer til at lide under de mange gæsters tunge ”fodaftryk” i form af slid og klimabelastning.

 - Rundt om i verden begynder turisme at blive opfattet som et problem. Derfor ville vi gerne vise, at turisterne faktisk også kan være en del af løsningen på de udfordringer, som den øgede turisme kan medføre, sagde Rune Hørslev, kontaktdirektør og partner hos Mensch, til Markedsføring i anledning af lanceringen af kampagnen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kampagnen fandt vej til internationale medier som Washington Post, New York Times, The Guardian og Forbes, og flere hundrede andre nyhedsmedier, og havde på bare få dage et reach med en OTC på hele 2,69 milliarder.

Hele verden sagde Snap Pack

Carlsbergs shortliste i Sustainable Development Goals belønner nyskabelsen, som det danske bryggeri lancerede i efteråret, og som kort efter fik store dele af verden til at sige ”Snap Pack”.

Ved præsentationen i Valby sagde Carlsberg-gruppens koncernchef, Cees t' Hart – der også selv demonstrerede, hvordan man håndterer nyheden – blandt andet:

- Det ligger i vores formålsbeskrivelse altid at stræbe efter forbedringer, og med lanceringerne i dag viser vi tydeligt, at vi fortsat lever efter vores grundlæggeres værdier. Carlsbergs Snap Pack kan reducere mængden af plasticaffald betydeligt, og vi glæder os til at kunne tilbyde forbrugerne bedre øl-oplevelser med mindre miljøpåvirkning.

Ifølge bryggeriet har man sammen med en række partnere har forsket og arbejdet i tre år på at finde frem til løsningen, der kan holde på dåserne i en 6-pack uden brug af den traditionelle plastindpakning. 

Men så er miljøgevinsten også til at få øje på.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGITIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fuldt implementeret reduceres mængden af plastikaffald med over 1.200 ton globalt – ifølge bryggeriets beregninger svarende til 60 millioner plasticposer om året – hvortil kommer, at også energiforbruget mindskes betydeligt.

Håb om flere danske løver

Shortlisten i Sustainable Development Goals-kategorien rummer den sidste omgang finalister ved dette års Cannes Lions, og med den er Danmark oppe på 43 finalepladser.

På løvefronten er høsten indtil videre en Grand Prix, tre sølv og en bronze, men mere kan komme til i løbet af torsdag aften, hvor danske cases har i alt 15 vinderchancer.

Her får du en oversigt over de danske præstationer i Cannes pr. dags dato.

LØVER

Digital Craft 

- GRAND PRIX: Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

Social & Influencer

- SØLV: Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

Film Craft 

- SØLV: - Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

- BRONZE:New Land for The Lift for Bianco (Script)

Health & Wellness

- SØLV: Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

 

SHORTLISTER

Sustainable Development Goals

- Mensch/Sansir for Closed for Maintainance - Open for Voluntourism for Visit Faroe Islands (Sustainable Cities and Communities)

- Carlsberg Danmark for ”Snap Pack” for Carlsberg (Responsible Consumption and Production)

Film

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Consumer Durables)

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Viral Film)

- & Co for The Arrivals for SAS (Travel)

- Bacon CPH for Almost Human for Carlebergfondet (Screens & Event)

Mobile

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Data/Insight)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Co creation & User Generated Content)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Trends)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Business & Commerce)

Radio & Audio

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Not For Profit/Charity/Government)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Sound Design)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Use of Audio Technology/Voice Activation)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Social Behaviour & Cultural Insight)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Breakthrough on a Budget)

Creative eCommerce

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Behaviour & Cultural Insight)

Brand Experience & Activation

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

Media

- Hjaltelin Stahl for Homeless Home Sale for Ekstra Bladet (Entertainment)

- MediaCom Beyond Advertising for United against Violence for Danner (Use of Social Platforms)

PR

- Mensch/Sansir for Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands (Travel)

- Mensch/Sansir for Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands (Crisis Comm. & Issues Management)

- & Co./Weber Shandwick for The Indoor Generation for VELUX (Corporate Image, Comm. & Reputation Managment)

- Virtue for Genderless Voice for Copenhagen Pride (Use of Technology)

Social & Influencer

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Consumer Durables)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (New Realities & Voice Activation)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Business & Commerce)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Social Behaviour & Cultural Insight)

Digital Craft

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Cross Cannel Storytelling)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Personalised Storytelling & Experience)

- Virtue for adDRESS the Future for Carlings (Innovative Use of Technology)

- Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen (Experience Design)

Entertainment

- & Co. for The Lift for Bianco Footwear (Fiction Film: Up to 5 minutes)

Innovation

 – Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Glass – The Lion for Change

 - Virtue for Genderless Voice for Pride Copenhagen

Health & Wellness 

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Direction)

- Uitch Iscratch for Voiceless Women for organisationen New Lives (Cinematography)

Film Craft

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Direction)

- Bacon Copenhagen for The Indoor Generation for Velux (Cinematography)

- Bacon Copenhagen for The Arrivals for SAS (Direction)

- Bacon Copenhagen for Almost Human for Carlsbergfondet (Script)

- New Land for The Lift for Bianco (Direction)

- New Land for The Lift for Bianco (Script)