Årets Cannes blev kaldt ‘Cannes Lions Festival of Creativity and Tech’. Og det med god grund.

Croisetten var fyldt med adtech-brands, der viste sig større og bedre end i de senere år og understregede, at teknologi spiller en lige så vigtig rolle som kreativitet i reklamebranchen.

Således oplevede jeg en helt særlig energi i Cannes i år. Dykker man videre ned i selve indholdet, var der flere temaer, der stod særligt frem. Herunder har jeg oplistet nogle af dem, jeg lagde særligt mærke til.

Udfasning af tredjepartscookies

Googles udfasning af cookies blev ofte nævnt i samtalerne.

Konsensus var, at det ikke længere giver mening at vente på, at der sker noget. Især med tanke på, at der allerede findes løsninger som Utiq og ID Fusion.

Over en bred kam var der en stærk tro på, at førstepartsdata bliver et afgørende parameter i den nye æra af reklamebranchen. Den pointe skilte sig ud i mængden af indhold, og det er værd at bide mærke i.

Innovation og nytænkning

Selvom vejret ikke altid var med os, var der en tydelig determination at spore hos de deltagende på de mange stande og events langs Rivieraen.

Uanset om det var møder med eksisterende kontakter eller i dialogen med nye forbindelser, var ordet på alles læber ‘serendipity’ – et fælles ønske om at innovere og nytænke.

CTV

CTV (Connected TV – tv med internet features, red.) har været en stor aktør i 2024, så det var ikke overraskende at se TV OEM’er (Original Equipment Manufacturer – fjernsynsproducenter, red.) som LG Ads Solutions og Samsung Ads have en betydelig tilstedeværelse.

Roku, Disney+ og SambaTV satte alle CTV på dagsordenen, og folk talte lige så meget om budgetter og aktiveringer, som de talte om strategier.

Opblomstring i branchen

Som sædvanlig var der rig mulighed for at blive klogere ved diverse keynote-taler, hvor jeg særligt noterede mig, at stifteren af WPP plc, verdens største reklame- og PR-koncern, Sir Martin Sorrell, talte om vigtigheden af at forberede sig på fremtiden nu, og at branchen vil – trods der venter svære tider – blomstre i 2025.

Han understregede samtidig, at vi også kan forvente en bølge af fusioner og opkøb, mens brands vil fokusere på at tage kontrollen tilbage.

AI er nu en integreret del af branchen

Endelig kunne man ikke vende sig om uden at høre ordene ‘kunstig intelligens’.

AI var (selvfølgelig) et centralt emne, og mange af vores kunder var ivrige efter at forstå de kortsigtede muligheder.

Samtalerne handlede dog i lige så høj grad om forskellige anvendelsestilfælde, fordele/ulemper og hvad vi kan forvente fremover.

Det er en stor forskel fra Cannes 2023, hvor AI var et varmt emne, men der manglede konkrete eksempler på, hvordan det ville fungere for branchen.

Det er tydeligt, at vi er kommet langt, og det er spændende at tænke på, hvad der venter, når branchen samles igen næste år – jeg glæder mig allerede.