Fredag kunne vi på Markedsføring afsløre, at der bliver skåret kraftigt ned hos Meta i Danmark.
Det er resultatet af en gigantisk global fyringsrunde, hvor Mark Zuckerberg vil spare så mange milliarder som muligt. Og nu kom turen så til det danske kontor.
Det var ventet, at det også ville ramme i Danmark, fortæller Pia Tandrup til Markedsføring. Hun var indtil for nylig landechef hos Meta i Danmark, men hendes stilling er blevet nedlagt, og hun er selv blevet afskediget.
Hun er ked af det og ærgerlig, siger hun. Hvilket hun og resten af Metas danske medarbejdere har al mulig grund til at være.
Personligt mener jeg, at det er stærkt problematisk, at Meta skærer så markant ned i Danmark – og på de områder, som kommunikation og forretningsudvikling, som virksomheden gør.
Meta ejer nogle af verdens mest magfulde kommunikationsplatforme som Instagram og Facebook. Det er en milliardvirksomhed, som har et kæmpe ansvar over for virksomheder og demokratier globalt.
Vi har tidligere på Markedsføring skrevet om problemer med Meta. Om politikere, der ikke kunne annoncere på Facebook under en valgkamp. Om annoncer, der fejlagtigt blev bandlyst af Facebooks AI.
Meta har brug for en stærk menneskelig kontakt i Danmark, hvis den skal leve op til sit store ansvar. Både over for virksomheder og politikere.
Og det kan Meta umuligt gøre nu, hvor man fremover kun har fokus på at sælge annoncer i Danmark.
Det vil blive sværere for danske virksomheder at begrænse skader på deres brand. At få løst problemerne, når de bliver fejlagtigt udelukket af Meta, eller nogen misbruger deres identitet.
Og det kan ramme demokratiet. Det vil utvivlsomt betyde, at det bliver nemmere at sprede misinformation og få lukket ned for politiske modstandere i den offentlige debat, når Meta kommer længere væk fra Danmark.
Mit indtryk har også været, at Metas danske medarbejdere har kæmpet for faktisk at gøre det godt under svære vilkår. I langt større grad har vi fået ja end nej til interview, når vi har haft kritiske spørgsmål. Og når vi i vores journalistik har påpeget fejl hos Facebook, har man også gjort sit bedste for at rette op på det og erkende, at det ikke var godt nok.
Den slags ordentlighed er der nok bare ikke plads til i en stor, multi-global koncern, hvor alting skal strømlines. Og hvor profit er det eneste, der betyder noget.
Det er stærkt problematisk. Og viser, at Meta er på vej i en retning, der kun vil gøre selskabet mere udemokratisk. Og mindre ordentligt over for de virksomheder, der afhænger af dem.