At overvære Tour de France i Danmark og se Jonas Vingegaard som sejrherre i sol og varme er efterhånden blot et fjernt minde. I dag er der udsigt til en global, økonomisk storm med faretruende, mørke skyer, så langt øjet rækker.
De fortsatte efterdønninger af Covid-19, krigen i Ukraine, energikrisen samt en historisk inflationsstigning er alle sammen faktorer, der bidrager til at skabe usikkerhed i marketing-land.
Den seneste IPA Bellwether-rapport, der kvartalsvis undersøger virksomheders marketingbudget, varsler en vanskelig periode de næste fire år. Her forudsiges nedskæringer for at imødekomme det stagnerende forbrug, hvor særligt event- og PR-Branchen for alvor er udsat.
Nu, hvor Google endnu en gang udskyder udfasningen af tredjepartscookies til andet halvår i 2024, er det vigtigt, at marketingfolk griber muligheden for at udforske alle muligheder på markedet. For den digitale marketing-værktøjskasse skal være opdateret, hvis man skal stå igennem stormen, der venter.
I usikre økonomiske tider som nu er markedsføringsfolket tvunget til at være ekstra opmærksomme på, hvordan de kan skabe opmærksomhed og resultater. Udviklingen bør give anledning til løftede øjenbryn hos Hr. og Fru Marketeer, der i den kommende tid kan forvente at blive presset på resultater ud fra en omkostningsbetragtning.
Fjern skyklapperne og tunnelsynet
Når pengene er knappe, fylder faktorer som convenience og “path of least resistance” mere og mere.
Problemet er, at den mindst komplekse sti ofte er den mest standardiserede. Hvorfor det netop er her, virksomhederne skiller sig absolut mindst ud fra konkurrenterne.
Sociale medier og search er lettilgængeligt, men kører kun i walled gardens, som ikke umiddelbart vil give marketingchefen den fornødne data eller indsigt til virkelig at retfærdiggøre deres investering. Samtidig oplever flere bureauer i disse tider markante prisstigninger på annoncekampagner på platforme som eksempelvis Facebook og YouTube, der i de seneste år ifølge Mediawatch har skruet gevaldigt op for priserne.
At vælge den rigtige teknologi og de rigtige partnere til brandingkampagner vil derfor vise sig at blive stadig mere kritisk.
For når tiderne skifter, og bestyrelserne banker på for tydelige resultater, kan Walled Gardens nok levere et stabilt resultat, men spørgsmålet er, om du kommer til at skille dig ud fra dine konkurrenter.
Gode råd i en usikker fremtid
Sandheden er, at selvom programmatic var en langsom starter, så har det revolutioneret annonceringsgamet. Det bør være den nye standard for marketingfolk at forblive herre over egen data og have fuld transparens i medieinvesteringerne.
Således bør fokus i fremtiden rettes mod beskyttelse af og respekt for brugernes data qua udfasningen af tredjepartscookien, som fremadrettet vil have større og større impact for afvikling af digitale marketingkampagner.
Hos Adform ser vi tydeligt effekten af teknologien, og vi ser fortsat stor og øget aktivitet og fokus på førsteparts ID’er og data – hvorimod det hos marketeers endnu ikke har fået den opmærksomhed, en ændring af denne kaliber fortjener. Derfor har vi samlet fire råd til at styrke din digitale marketing fremover.
- Undersøg og analysér dine kampagnedata – et godt sted at starte er at kigge på fordelingen af dine budgetter på browser-niveau, hvor står du ift. IOS og FireFox?
- Test, test test – ift. at lære og optimere ex. kampagneopsætning og ligeledes fortolkningen af resultaterne heraf.
- Afdæk interne interessenter og involvér dem i de foreløbige ændringer, findings og konklusioner, så I sammen kan afdække yderligere konsekvenser på tværs af afdelinger i virksomheden.
- Og så test, test, test igen – med kontinuerlig learning/feedback loop.
Så mens vi kollektivt arbejder os igennem den forventede recession, bør det være vigtigere for brands og bureauer, ud fra både en effekt- og omkostningsbetragtning, at håndtere cookiens forfald. Ikke blot for at overleve, men for at øve og træne ift. en fremtid, som, om vi vil det eller ej, står og venter forude – så hvorfor ikke bare komme i gang?
Allan Olesen er Country Manager for Adform i Danmark.