Solen skinner over Cannes, der nu for første gang i to år danner rammerne for den store internationale festival for kreativitet. Der er fulde huse i den endeløse række af beach clubs og cabanas, mens marinaen bugner af yachts og aktivitet – skønt at være tilbage. 

Siden sidst er nye spillere på markedet kommet til, mens gamle koryfæer efter mange års pause igen er at finde på pladsen. Således har Microsoft efter otte års fravær igen anskaffet sig en beach club, mens TikTok huser en stor cabana. 

Selvom meget har ændret sig i løbet af de seneste to år, er nogle ting fuldstændig uforandrede, når man bevæger sig rundt på festivalen. Der er stadig alenlange køer til de mange talks, debatter og oplæg. Samtidig er det tydeligt, at prisen for et festivalpas på 4.000 euro ikke er nogen hindring for de mange forventningsfulde kreative, der har fundet vej til eventen i det sydfranske. 

I dialogen med mine CMO-kollegaer fra både ind- og udland er det helt tydeligt for mig, at en af årets absolut mest brandvarme debatter til middagene i Cannes har været den amerikanske streaminggigant Netflix. For hvad skal der ske med annoncesalget, og hvem skal lægge platform til det? Rygterne og teorierne er mange, men intet officielt er endnu kommet frem. 

Herunder har jeg samlet en liste over fem af de mest omtalte emner blandt CMO’s under Cannes Lions. 

Sustainability er top of mind

Vi kommer ikke udenom det.

Sustainability er fortsat det absolut mest omtalte emne hos marketingdirektørerne. Forbrugernes stødt stigende fokus på bæredygtighed og miljø har placeret sig som den mest omtalte metric, når fremtidens marketingindsatser diskuteres blandt branchens peers.

Den globale kampagne ”Race To Zero Campaign” fra FN tvinger de tilstedeværende til at debattere akutte emner som greenwashing, forpligtelse og vejen til bæredygtig vækst på tværs af brancher.  

Diversitet 

Kigger man på listen over paneldebatter, ser vi i år et imponerende antal, der løfter debatten om diversitet og inklusion. En relevant og vigtig tematik, som grundet antallet af populære oplæg er blevet en fast del af snakken blandt CMO’s på festivalen. For her er der meget at gøre og mulighederne for at handle er store. 

En usikker fremtid

Selvom solen skinner fra en skyfri himmel, og stemningen generelt er helt i top, så er der en underliggende bevidsthed og stor opmærksomhed på makrofaktorernes påvirkning på, hvordan de fremtidige marketingbudgetter kommer til at udvikle sig.

En genopblusning af coronapandemien ligger og ulmer i horisonten, mens konsekvenserne af krigen i Ukraine og den verdensomspændende forsyningskrise allerede nu viser sig i form af skubbede kampagner og pressede reklamebureauer. Faktum er, at vi som branche ser ind i en fremtid med en grad af usikkerhed, vi ikke har været præsenteret for i mange år. Situationen i verden omkring os har affødt en sund diskussion af, hvorvidt det giver mening at afsætte så store budgetter på at mødes i Cannes.

Konkret ser vi, at nogle brands frabeder sig optagelser af deres brandlogoer, da de udelukkende er til stede for business, men ikke officielt overfor den almene befolkning. Cannes er et enormt omkostningsfuldt event at tage del i – både for gæster og brands. Og ved flere lejligheder er paradokset i det blevet fremhævet fra scenerne. Blandt andet af stifter af WPP, Sir Martin Sorell, der udtalte ”We should be mindful of our spend in Cannes”. Det er nye toner i den her setting, og noget der har givet stof til eftertanke.

Hvad skal erstatte tredjepartscookies?

Udfasningen af tredjepartscookies er også noget, der bliver drøftet vidt og bredt i Cannes i disse dage. Der florerer mange bud på bordene, men adtech-industrien er tydeligvis fortsat fragmenteret omkring, hvilken løsning der kan overtage det tomrum, som tredjepartscookies kommer til at efterlade. Spørgsmålet er, i hvilken skala vi kommer til at se addressable advertising fremover – og i hvilken form?

Kreativitet når det er bedst

Cannes Lions er et fantastisk sted at tage hen for at dyrke kreativitet og blive inspireret af de skarpeste hjerner i vores industri.

Selvom her også er megen pomp og pragt, der til tider kan skygge for det faglige indhold, så bliver det tydeligt for enhver, at vi arbejder i en industri, der bliver ved med at udfordre normen, og hvor de bedste, kreative ideer i verden år efter år skubber til grænserne for, hvad vi kan opnå med vores håndværk, og det er virkelig inspirerende at mærke.

Som tidligere nævnt har krigen i Ukraine helt naturligt fået meget opmærksomhed, og flere gange er netop kreativitet blevet fremhævet som et våben, der kan bruges til at gøre en forskel.

Et eksempel er, at United24 har sendt en åben invitation ud om at udarbejde en kreativ kampagne til at drive donationer til Ukraine. Mit håb er, at nogle af de danske bureauer tager invitationen op og kaster sig ind i krigen på en af de mest magtfulde måder via en fantastisk kreativ idé! 

Louise Kloster er Senior Vice President for Marketing i Adform Danmark.