En ny reklamefilm fra Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden er havnet i kunstnerisk selskab - på Filmmagasinet Ekkos liste over de bedste danske kortfilm lige nu.

Det drejer sig om den knapt syv minutter lange film ”Alene”, som bureauet The Unicorn står bag i samarbejde med den Oscar-vindende instruktør Anders Walter.

Og det glæder man sig over på bureauet:

- Det er superfedt. Filmmagasinet Ekkos shortliste for kortfilm er en liste for film, som folk ser frivilligt, og nogle gange betaler for, siger kreativ direktør Thomas Pries og tilføjer:

- Det er præcis det der er ambitionen, når vi laver reklame: At lave originalt arbejde, der er folks tid værd.

Filmen er en del af en trilogi, der skal får unge med ondt i økonomien til at bryde tabuet, og ligesom de to foregående lykkes også ”Alene” med at fastholde seerne:

En tommelfingerregel siger, at en View Through-rate på 15 procent er godt, men lige som sine to forgængere er ”Alene” ifølge de seneste målinger oppe på omkring 23 procent. 

Brand-rådgiver: En god fortælling

Og spørger man Rikke Nalepa, der er selvstændig brand-rådgiver, hvorfor hun mener, at kortfilmen ser ud til at ramme rigtigt, lyder svaret sådan her:

- Jeg tror, årsagen til succesen ligger i virkelig god og relevant historiefortælling. Det er en historie, de unge kan identificere sig med - at blive slået op med, at dulme smerten i byture og shopping, at ens forældre ikke er til at tale med, siger hun og tilføjer:

- Desuden er filmen godt produceret. Og når en historie bliver relevant, fængende og relatérbar, som det sker her, så er syv eller ti minutter ikke lang tid at bruge.

- Så bliver det content mere end reklame, og filmen leverer et budskab, der appellerer til både hjerne og hjerte.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men flere ting skal gå op, hvis det skal lykkes, mener Rikke Nalepa:

- Det kræver kompetencer og ressourcer at lave en film på højde med dem, vi ser her. Hvis ikke historiefortællingen havde været så stærk, og hvis filmen havde været dårligt produceret, så er jeg ret sikker på, at ingen ville se den. 

Instruktør: Ind i hovedpersonens psyke

”Alene” er instrueret af den danske, Oscarbelønnede instruktør Anders Walter, og han kalder opgaven ”spændende”:

- Når man får sådan en opgave som instruktør, skal man finde balancen mellem at få filmen til at hænge sammen med de første to, og samtidig bringe noget nyt til bordet, siger han og tilføjer: 

- Hvor de første film fulgte smerten og konsekvenserne ved dårlig økonomi, gik vi denne gang mere bagom problemet. På den måde følger vi derouten og træder ind i psyken på filmens hovedperson efter break-up'et med kæresten. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Anders Walter er vant til kortfilm, og det var blandt andet også derfor, han sagde ja til opgaven:

- Jeg har ikke lavet mange reklamefilm, men jeg faldt for filmens budskab og i formatet, hvor jeg trods alt er mere på hjemmebane end de klassiske 30-60 sekunders formater.

- Så selvom det er noget tid siden, jeg har lavet kortfilm, var det fedt at være ”tilbage igen”, siger Anders Walter.

Kortfilm rummer potentiale

Rikke Nalepa er ikke i tvivl om, at kortfilm kan være et interessant format i reklameverdenen:

- Men det kræver en god historie og høj kvalitet i eksekveringen. Internationalt er et godt eksempel whisky-brandet Johnny Walker, lavede ”The Man Who Walked Around The World” – også en knapt syv minutter lang reklame-kortfilm, siger hun og tilføjer:

- Så hvis man kaster sig ud i formatet, skal man altså være villig til at gå all in og producere, som man ville producere en ikke-kommerciel kortfilm.

- Altså fokus på historieopbygning, cast, production etc. og sætte de kommercielle budskaber lidt i baggrunden. 

- Og så skal man gå ind i opgaven på formatets præmisser og turde sætte tempoet ned i fortællingens udvikling. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og ifølge Thomas Pries, der sad med i Film-juryen i ved reklame-VM i Cannes i sommer, er det er format, der ses oftere og oftere:

- Kunderne kan se at det virker, og det er ikke længere så angstprovokerende at kaste sig over de længere formater. Som dommer i Cannes i år var det også tydeligt at se, at formatet er blevet populært, og at det virker, siger han.

Suppleres af taktiske film

Hos Forbrugerrådet Tænk glæder kampagnekonsulent Nikoline Agger sig over, at filmene rammer plet:

- Første skridt til at få styr på sin økonomi er at kunne tale om det - også når det er svært, siger hun og tilføjer: 

- Det vil vi gerne inspirere til med kampagnen og det lykkedes i høj grad med de to første kortfilm “Venskabet” og “Den anden side” . Vores målinger viser, at 26 procent af de, der har set kampagnen, også har taget hul på snakken.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Den nye kampagne kommer til at køre hen over de næste fem uger, og suppleres af en række kortere og taktiske film, fortæller kreativ direktør hos The Unicorn, Peter Metcalfe.

- Selve kortfilmen skal skabe opmærksomhed og interesse, hvor de små, taktiske film, der viser konkrete eksempler på unge mennesker, der tager hul på den svære snak for første gang, skal hjælpe folk i gang med den svære samtale, siger han og tilføjer: 

- Målet er, lige som sidst, meget klart: Det handler ikke bare om views, likes og shares, men om at få unge til at tale om deres økonomi. Det var der over 60.000, der gjorde sidst.

Se kortfilmen her – efterfulgt af to af de taktiske film: "Samtalen" og "Opkaldet".

Alene

Samtalen

Opkaldet