...Jeres branche bryster sig af det strategiske overblik og rådgivning, men samtidig bliver de traditionelle bureauer mere strategiske. Byder fremtiden på splittelse eller samling?

- Måske i et univers, hvor vi siger Jolly til vores cola og lever i jublende uvished om konsekvenserne af global opvarmning, og hvad for meget panering gør ved din krop, ville jeg have elsket prædikatet, reklamekanon.

- Men sådan en Bredgade-tyr i skulderpuder og slogans på servietten er passé, for tidsånden har kastet ham under bussen.

- Det befriende, der var i ironien, humoren og det uforpligtende i reklamen igennem årtier, er afløst af en større mening med det hele, hvor virksomhedens DNA, værdier og kultur konstant er i rouletten.

- Humoren og det overraskende som virkemiddel er jo ikke væk, men virksomheder kommunikerer i dag med en større klangbund, fordi vi som forbrugere, medarbejdere og borgere er mere bevidste om sammenhænge.

LÆS OGSÅ: HS-CHEF I STAFET: VÆGTEN I MORGES...AV AV AV

- I FRIDAY er kernen de klassiske kommunikations-discipliner som medietræning, synlighed i medierne og rådgivning om strategi eller større forandringer i organisationer. Men vi laver også film, der bliver set og delt, og digitale kampagner, der bevæger og giver indsigt.

- Så når vi jævnligt taler brancheglidning, så bliver dyret fodret af, at strategisk kommunikationsrådgivning er blevet mere forretningskritisk.

- Kritisk, fordi brandet er tilstede på flere kanaler, og alle de her kontaktpunkter øger kompleksiteten og stiller krav til sammenhængskraften i kommunikationen – og vigtigst, om det stemmer med brandets DNA.

- Det har vi tilfælles på tværs af brancher, når vi udvikler kampagner, kommunikerer forandringer eller arbejder med adfærd – både hos kunder og medarbejdere. Stærke brands flytter forretning og markedsandele langt ud over det enkelte produkt.

LÆS OGSÅ: AKQA-DIREKTØR: SÅ VILD VAR VORES REJSE

- Og når vi vedkender os, at branding og positionering er den hellige salve, så er det her rygmærket ryger af, og vi får et arbejdsfællesskab.

- På reklamebureauerne har man forsøgt at tage mere kontrol over den digitale del - og på kommunikationsbureauerne har man nærmet sig mere kampagne og branding med digitale og kreative ansættelser.

- Så byder fremtiden på splittelse eller samling? Jeg tror, vi vil samle os yderligere, og motoren vil være de digitale muligheder, men der vil fortsat være nuancer.

- Fremtidens strateg er polyamorøs. Hun elsker flere discipliner på én gang og hjælper virksomheder med at skabe sammenhængskraft og strategisk retning på tværs af kanaler og de traditionelle siloer mellem marketing og kommunikation. 

LÆS OGSÅ: COOP-BOSS I STAFET: DET HER ER VI SOM BRANCE FOR DÅRLIGE TIL

Ugens overraskelse var da jeg… troede jeg havde vundet en award, men så var det bare en stafet. Men ugepokalen som marketingprofil er mindst ligeså overraskende.

Jeg blev rigtig glad, da jeg i denne uge fandt ud af, at jeg… ikke skulle løbe en stafet, men blot skrive den. Som far til to meget små børn, har jeg valgt kroppen fra i en periode. Så det var en lettelse.

Branchens største udfordring, lige nu er… at fastholde og kæmpe for, at når marketing og kommunikation er en ledelsesdisciplin, så bidrager det til forretningsudviklingen.

Og det irriterer mig, når…  jeg ikke kan forklare min 85-årige farmor, hvad det er, jeg egentlig arbejder med. Jeg har forsøgt i årevis, men hun tror stadigvæk, at vores møbler må være stjålet.

Løsningerne må være at… vi jo ved, at kreativitet altid vil være i høj kurs – så det skal vi dyrke. Jeg har flere gange set virksomheder på højeste niveau bænke et større strategioplæg, fordi der var en umiddelbar kampagneidé eller PR-greb, som havde potentialet til at skabe synlighed og taletid fra start. Strategi er vigtigt, men ”black magic” vil der fortsat være stor efterspørgsel på. 

Når jeg går på weekend, skal jeg… forsøge at læse ”Kort over Paradis” af Knud Romer færdig. Jeg har læst på den siden 20. juni, hvor min søn blev født midt i første kapitel. Den er fremragende, men jeg æder den vitterligt en halv side ad gangen.

Jeg sender fredagsstafetten videre til Mads Cramer, Global Head og Brand, Content & Design hos Saxo Bank med spørgsmålet… I er en del af trenden med at in-house. Er leadbureauet som koncept dødt?

Og så er der ugens optur: Vores FRIDAY-skitur kom endelig på plads i denne uge. Det er en HR-nyhed der gir’ moral og skaber angst på samme tid, for vi er nogle selvsikre typer med bløde knæ på pisten.

Ugens nedtur: Jeg er træt af mediernes og såkaldte kommunikationseksperters iver efter at kommentere og dyrke andres smerte og nedtur. Så jeg slukker for min radio og klikker videre, når jeg støder på det. Og det gør jeg desværre oftere og oftere.