Årets buzz word… Og hvad betyder det?

- Det flyder jo over med buzzwords i vores branche, men skal jeg vælge, må det blive AI og Machine Learning. I medierne og i vores virksomhed har AI fyldt utrolig meget i 2018 og kommer til at fylde endnu mere i 2019, og det må derfor være de buzzwords, som jeg personligt har hørt og læst mest om i 2018.

Årets mest overraskende jobskifte?

- Det bliver lidt uden for branchen, men Tommy Ahlers skifte til uddannelses- og forskningsministeriet var både progressivt og opsigtsvækkende. Det er forfriskende og sender et signal om, at man gerne vil integrere en iværksætterkultur i dansk politik og have mere ”virkelighed” ind i ministerierne. Fedt!   

- Skal jeg holde mig til egen andedam, bliver det et jobskifte som Publicis Media netop har offentliggjort, hvor Kenneth Brinkmann indtræder som direktør. Han er en profil, jeg har stor respekt for, og som jeg glæder mig til at følge.

LÆS OGSÅ: MEDIACOM-DIREKTØR: PODCAST ER OVERVURDERET

Årets mest overvurderede trend?

- Transparens! Misforstå mig ikke, transparens er super vigtigt og grundlaget for et frugtbart samarbejde og arbejdet med optimering. Men debatten har i min optik været unuanceret og haft fokus på at pege fingre frem for at være konkret på, hvor skoen trykker.

- Jeg hører ganske få sætte det i kontekst til kunderejsen. Hvad er det fx for data, vi savner indsigt i? Hvad er de blinde vinkler, vi har behov for at kende for at drive skarp og relevant marketing?

Årets mest positive overraskelse?

- GDPR! Jo, det har skabt en masse ekstraarbejde for os alle, men vi har brug for klare regler, der sikrer vores brugere retten til egne data. Den øgede digitalisering har skabt utryghed for brugerne, og det tror jeg i virkeligheden, har ekskluderet mange brugere.

- Jeg kan godt lide, at vi er med til at sikre en større inklusion i den digitale verden via GDPR. Og så stiller det i øvrigt også større krav til os som annoncører om, at vi gør vores marketing relevant og værdiskabende for brugerne. Vi skal tilbage til mennesket bag alle de uundgåelige data og algoritmer.

LÆS OGSÅ: IUM-BOSS: TECH-SNAKKEN ER EN OVERVURDERET TREND

Året der kommer…:

Hvilket marketing- eller reklame-element får sit gennembrud under valgkampen?

- Et bud kunne være native advertising. Politiske budskaber passer perfekt til formatet, så hvis indholdet gøres relevant og inkluderende, kan jeg godt se formatet drive værdi og være debatskabende.

- I valgkampen kommer de sociale medier naturligvis også til at flyde over med politikere, der pakker deres budskaber ind i lækker video-content. Det bliver spændende at følge – og formentlig også underholdende.

Hvilken teknologi kommer på alles læber?

- Jeg kender ikke dybden endnu, men jeg håber, at Intelligent Tracking Prevention 2.0 (ITP 2.0) kommer mere til overfladen, og at der kommer en reel dialog omkring de udfordringer og muligheder, det giver både publishers, teknologiudbydere og os annoncører.

- I forlængelse af bl.a. ITP 2.0 så håber jeg også personligt på, at behovet for stærkere 1’parts data kommer i fokus, hvilket eksempelvis kunne resultere i et tværgående ”medie ID” med consent på tværs af de store danske mediehuse, som set i f.eks. Tyskland.

LÆS OGSÅ: BOISEN: MÅSKE HAR TO ÅR MED TRUMP SAT EN NY MARKETING-AGENDA

Hvilken type brands får det svært?

- Nogle brancher vil blive ramt hårdt af Amazon, hvis ikke de får tilpasset sig de nye vilkår på markedet. Om Amazon-effekten rammer os i 2019 – det må vi se. Og så er danske forbrugere trætte af grådighed og profitoptimering – det vil stille skærpede krav til mange marketingafdelinger på tværs af sektorer i udviklingen af nye kernefortællinger. Det bliver interessant at følge.

Hvorfor bliver 2019 bedre end 2018?

- 2019 bliver bedre og vildere end 2018 fordi, der for hvert år bliver sat mere turbo på den teknologi, som åbner op for nye måder at komme i dialog med forbrugerne på. Og så håber jeg personligt også, at vi kommer til at se nogle virkelige fede og nytænkende eksempler på, hvad Big Tech reelt kan gøre for marketingindustrien.

- Vi har hørt mange visionære tanker om, hvilken indvirkning fx AI, Machine Learning og bots vil få på kundeoplevelsen. Jeg er endnu ikke blevet blæst bagover af spændende eksempler – det håber jeg sker i 2019.