Instagram-brugere engagerer sig mindre og mindre i indhold fra brands på den sociale platform.
Det viser ny analyse – 2023 Social Media Industry Benchmark Report – af Rival IQ, skriver Fast Company.
Det faldende engagement sker på trods af, at brands udkommer med samme mængde indhold og med samme frekvens på den sociale medie-platform, viser analysen, der har målt aktiviteten for brands indhold på Instagram med udgangspunkt i 2.200 brands fordelt på 14 lande.
I alt analyserede Rival IQ ca. 841.000 Instagram-posts i forhold til engagement, og de kunne se at engagement-raten pr. post for brands på Instagram i 2022 var på 0,47 procent – et fald på ca. 30 procent fra året før, hvor engagement-raten pr. post var 0,67 procent, skriver Fast Company.
Generelt kan man se et fald i interkationer med brands indhold på Instagram siden 2019, hvor engagement-raten pr. post for brands på platformen var på 1,2 procent.
Analysen fra Rival IQ kiggede også på Facebook og Twitter, der også har oplevet faldende engagement pr. post fra brands siden 2019, og begge platforme har et lavere engagement blandt brugerne, i forhold til brand-indhold, end Instagram med en rate på henholdsvis 0,06 og 0,03 procent.
TikTok, der for første gang er med i Rival IQ’s analyse, derimod, har en engagements-rate på hele 5,69 procent, skriver Fast Company.
Du kan læse Rival IQ’s 2023 Social Media Industry Benchmark Report her.