Bryggeriet Brewdog er gået i luften med en kreativ kampagne, hvor bryggeriet kritiserer det kommende fodbold-VM’s afholdelse i Qatar. Brewdog har døbt sig selv anti-sponsor for VM og har lanceret en ny øl, hvorfra overskuddet går ubeskåret til nødhjælpsorganisationer, der arbejder for at forbedre menneskerettigheder i Qatar.
Men nu får Brewdog også kritik for at lancere en kampagne, imens der ikke er styr på bryggeriets eget bagland. Det skriver Marketingweek.
Det er den britiske fagforening for bar- og restaurantmedarbejdere, Unite Hospitality, der rejser en kras kritik af Brewdog for dårlige arbejdsvilkår og et meget usundt arbejdsmiljø.
Fagforeningen skriver, at “det er endnu en uærlig marketingkampagne, som er designet til at fjerne kundernes fokus fra det faktum, at Brewdog er en af de værste arbejdsgivere i bryggeribranchen, når det kommer til at gøre tingene rigtigt for sine ansatte.”
Bryggeriet får samtidig også skarp kritik for stadig at ville afholde fan-arrangementer, hvor VM-kampagne bliver vist, som Brewdog vil profitere af.
CEO for Brewdog, James Watt, skriver på Twitter:
“Sikke en utrolig reaktion på vores VM-kampagne. og hvis lidt af det sædvanlige Twitter-had er den pris, vi må betale for at løfte kendskabet markant til de menneskerettighedskrænkelser, der foregår i Qatar, samt FIFA’s åbenlyse korruption, så må det være sådan,” skriver han.