For et år siden blev Café Velvet i Vejle politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for i flere omgange at have brudt markedsføringslovens forbud mod spam.
Nu er Café Velvet af Retten i Kolding kendt skyldig i overtrædelse af spamforbuddet. Caféen skal som følge af dommen betale en bøde på 10.000 kroner, det skriver Forbrugerombudsmanden.
Helt konkret havde Café Velvet lavet 12 konkurrencer på Facebook, hvor det var et krav at tagge sine venner for at deltage. Et tag udløser en notifikation, hvilket af forbrugerombudsmanden ville være sendt på vegne af virksomheden, hvilket er ulovligt uden modtagerens samtykke.
”Forbrugerne skal give samtykke, før en virksomhed må sende markedsføring til dem. Det gælder også på de sociale medier, hvis en virksomhed fx foranlediger, at forbrugere bliver kontaktet gennem andre forbrugere på virksomhedens vegne,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i forbindelse med dommen.
Da politianmeldelsen af Café Velvet kom sidste år, lagde ejeren af caféen, Caglar Koycu, sig fladt ned og erkendte fejlen.
Dommen er udsagt på baggrund af markedsføringslovens § 10, stk. 1, der siger, at virksomheder ikke må sende mails, sms’er eller anden elektronisk post til nogen med henblik på direkte markedsføring, medmindre modtageren har givet sit samtykke til henvendelsen.