Coca-Cola har lanceret nye flasker af 100 procent genanvendt plast, og det fik for nylig læskedrikgigantens danske afdeling til at invitere en stribe danske influenter indenfor til en ”skoledag” i bæredygtighedens navn.

Initiativet er udviklet af PR- og kommunikationshuset Essencius til Coca-Cola Danmark og er en del af Coca-Colas bæredygtighedsstrategi ’World Without Waste’, som man har arbejdet efter siden 2018. Det oplyser bureauet i en pressemeddelelse til Markedsføring.

”Det er vigtigt for os, at vores brandambassadører forstår og deler vores værdisæt, så vi kan løfte i flok,” siger Annette Spanggaard, der er Public Affairs, Communications & CSR Director for Coca-Cola i Danmark, om baggrunden for initiativet, i pressemeddelelsen.

I alt 36 influenter var inviteret på skolebænken for at høre mere om ”vigtigheden af at pante og genanvende plastik, aluminium og glas ”- og første skoledag resulterede i et samlet reach på over en halv million mennesker, oplyser bureauet.

’School of Recycling’ er et kort undervisningsforløb og bygger bl.a. på oplæg fra WWF Verdensnaturfonden og Dansk Retursystem. 

Formålet er at lære de danske influencere betydningen af at pante for at kunne genbruge plastik, aluminium og glas til nye flasker og dåser samt inspirere dem til selv at tage ansvar og dele budskabet med deres følgere.    

’School of Recycling’ skal sikre målsætningen om at gøre alle Coca-Cola emballager 100 procent genanvendelige inden 2025, anvende mindst 50 procent genanvendt materiale i alle emballager inden 2030 og indsamle alle flasker og dåser svarende til Coca-Cola salget inden 2030. 

I Danmark har man næsten nået de to første mål. Men man mangler fortsat at indsamle 7 procent af emballagen, lyder det fra Coca-Cola.