Coops mærke Änglamark bliver af forbrugerne opfattet som det mest bæredygtige brand i Danmark. Det viser Sustainable Brand Indexs seneste opgørelse, hvor de i Danmark har spurgt 12.000 mennesker om 243 brands.

Änglamark var ny på listen i år og slog sidste års vinder, Rema 1000.

“Det er ikke overraskende, at Änglamark vinder, det er et brand, der har opbygget sin styrke inden for økologi i årtier og er med i de fleste danskeres liv,” skriver Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index, i en pressemeddelelse.

Danskerne opfatter Sprite, fastfoodkæden KFC og flyselskabet British Airways som de mindst bæredygtige.

Forbrugernes top 10 ser sådan her ud:

  1. Änglamark
  2. Rema 1000
  3. Lego
  4. Arla
  5. Naturmælk
  6. Coop
  7. Ikea
  8. Thise Mejeri
  9. Aarstiderne
  10. Friland

De 10 brands, der bliver opfattet værst, er:

  1. Sprite
  2. KFC
  3. British Airways
  4. Bravo Tours
  5. Biva
  6. Ikano Bank
  7. Uno-X
  8. Jensens Bøfhus
  9. Telenor
  10. Ford

Tidligere har flere eksperter kritiseret den måde, som brands har markedsført sig med deres placering på Sustainable Brand Index-listen. Det har blandt andet Danwatch tidligere skrevet om.