Coops mærke Änglamark bliver af forbrugerne opfattet som det mest bæredygtige brand i Danmark. Det viser Sustainable Brand Indexs seneste opgørelse, hvor de i Danmark har spurgt 12.000 mennesker om 243 brands.
Änglamark var ny på listen i år og slog sidste års vinder, Rema 1000.
“Det er ikke overraskende, at Änglamark vinder, det er et brand, der har opbygget sin styrke inden for økologi i årtier og er med i de fleste danskeres liv,” skriver Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index, i en pressemeddelelse.
Danskerne opfatter Sprite, fastfoodkæden KFC og flyselskabet British Airways som de mindst bæredygtige.
Forbrugernes top 10 ser sådan her ud:
- Änglamark
- Rema 1000
- Lego
- Arla
- Naturmælk
- Coop
- Ikea
- Thise Mejeri
- Aarstiderne
- Friland
De 10 brands, der bliver opfattet værst, er:
- Sprite
- KFC
- British Airways
- Bravo Tours
- Biva
- Ikano Bank
- Uno-X
- Jensens Bøfhus
- Telenor
- Ford
Tidligere har flere eksperter kritiseret den måde, som brands har markedsført sig med deres placering på Sustainable Brand Index-listen. Det har blandt andet Danwatch tidligere skrevet om.