”EAT MORE FISH”
Ovenstående står der med store versaler i midten af den annonce i mediet Markedsføring fra april 1928, hvor ordet stress fremgår i magasinets for allerførste gang.
Annoncen, der ikke er oversat til dansk eller markeret med afsender, hylder fisk som den rette kost, hvis man skal ruste sig mod ”moderne konditioner, moderne stress og belastning”.
Du kan se annoncen her nedenfor:

Der skal gå 28 år før ordet stress igen figurerer i Markedsførings spalter. Men så nævnes det også hele to gange i ét enkelt magasin fra december 1962.
På side 8 omtales af en ’afrivnings-julekalender’ som bureauet WA Reklame-Marketing I/S har sendt til sine kunder som julehilsen. Kalenderen viser en såkaldt ”stresset” mand på kontor, der i månedens løb ”gradvis forvandles til en hyggelig familiefar … alle danske hjems virkelige julemand!”
Billedet fra omtalen af kalenderen er denne artikels topbillede.
21 sider senere i samme udgivelse er der ”Nyt fra foreningerne”. Her er der et opslag, hvor der står S-T-R-E-S-S som overskrift – hvilket er første gang ordet, gør det.
Opslaget beskriver hvordan bureauet Facit A/S, til et arrangement af Salgs- og Reklameforeningen i København, har vist en film om ”…begrebet stress, der påstås at plage os alle.” Filmen beskrives som en indledning til en ”livlig diskussion om emnet.”

Hvis du har lyst til at dykke ned i mediet Markedsførings arkiv, så er alle udgaver er magasinet Markedsføring digitaliseret, og du kan tilgå alle udgivelser – der er udkommet siden debuten i 1927 – her.
Emnet stress er så vigtig, at mediet Markedsføring gerne vil invitere alle medlemmer gratis ind til en journalistisk eftermiddag fredag den 15. november med fokus på netop stress.
Du kan tilmelde dig her, hvis du vil deltage.