Det 170 år gamle tøjbrand Levi Strauss & Co. – bedre kendt som Levi’s – er havnet i en regulær shitstorm på de sociale medier.
Det skriver det amerikanske branchemedie AdAge.
Balladen er opstået efter, at Levi’s i sidste uge lancerede planer om at bruge kunstig intelligens til at fremstille modeller af mere ’forskelligartede kropstyper og hudfarver’ for at øge mangfoldigheden i sin markedsføring.
Men hvad der måske kunne opfattes som et positivt og inkluderende tiltag, endte i stedet med at sende rasende kritikere i blækhuset og på sociale medier for at udtrykke alt fra undren til vrede over Levi’s udmelding.
For, som flere skriver, hvorfor ansætter Levi’s ikke i stedet flere farvede modeller og modeller med ’forskelligartede kropstyper’ i stedet for?
En Twitter-bruger, Paul Fischer, skriver, at ”en anden måde at sige, det Levi’s siger, er: Levi’s bruger AI-genererede mennesker, så de slipper for at hyre og betale modeller, der ikke er hvide.”
Levi’s: Handler om shopping-oplevelsen
AI-initiativet fra Levi’s bygger på et samarbejde med Amsterdam-virksomheden Lalaland.ai, der har specialiseret sig i at bruge AI til at fremstille realistiske avatarer til blandt andet modebrands og forhandlere.
I en pressemeddelelse om samarbejdet skriver Levi’s, at ”mangfoldighed, lighed og inklusion er en topprioritet,” og videre:
”Denne AI-teknologi kan potentielt hjælpe os med at gøre det muligt for kunderne at se vores produkter på flere modeller, der ligner dem selv. Og dermed skabe en mere personlig og inkluderende shopping-oplevelse.”
På Twitter er en anden bruger, Eric Hu, imidlertid ikke imponeret: ”Det her er klart eksempel på, at diversitet ikke er det samme som inklusion,” skriver han.
“Der er ikke sket ret meget”
En talsmand fra Levi’s har til AdAge svaret på kritikken ved at sige, at ”Modellerne i Levi’s’ ansættelser allerede er forskellige”, og at det fortsat vil være ”en prioritet”.
Talsmanden tilføjer, at man hos modebrandet er opmærksom på at sikre, at ”de personer, der arbejder med både foran og bag kameraet, afspejler vores brede forbrugerbase.”
Partnerskabet med Lalaland.ai er, ifølge Levi’s, fortsat i sin tidlige fase og vil, siger talsmanden, ”blive testet og vurderet senere i år”.
AdAge skriver i øvrigt om hele diversitets- og inklusions-dagsordenen i USA, at ’striber af marketeers i kølvandet på mordet på George Floyd i Minneapolis i 2020 sagde, at de ville øge deres diveritets- og inklusions-tiltag’.
Men der er ikke sket ret meget, skriver mediet:
“Dette års Super Bowl-reklamer afspejlede for eksempel aftagende aktivitet på området.”