Efter tre års arbejde med online-platformen Ministeriet for Kreative Reklamekvinder træder stifterne Clare McNally og Clara Prior-Knock tilbage for at gøre plads til nye kræfter. 

”Clara og jeg har kørt det siden 2019 og vi følte, at det var på tide at overdrage det til et frisk hold,” skriver Clare McNally til Markedsføring.

Det fire kvinder, der overtager ansvaret for at føre Ministeriet og dets kamp for ligestilling i branchen videre, bliver Klara Vilshammer, Eva Stehr Ebbensgaard og Alberte Børling Anderson, alle fra Robert/Boisen & Like-minded, samt Rikke Mønster fra Uncle Grey. 

”Flere af os har oplevet tiden både før og efter ministeriet, og vi har derfor kunnet se hvilken betydning, Ministeriet har haft og den forskel, det har gjort. Da vi fik at vide at Clare og Clara ville træde tilbage, var vi alle meget enige om vigtigheden af at føre det videre, og havde mange fælles ambitioner omkring det,” siger Eva Stehr Ebbensgaard.

Følte sig isolerede

Clare McNally og Clara Prior-Knock startede Ministeriet for Kreative Reklamekvinder tilbage i 2019 (flankeret af Cathrine Understrup, der stod for ministeriets visuelle identitet), med en stærk ambition om at få flere kvinder ind i landets kreative afdelinger og juryer –  samt at forene og støtte kreative kvinder ved at skabe et stærkt netværk med forbilleder, støtte, inspiration og uddannelse. 

Cathrine Understrup har kreeret Ministeriet for Kreative Reklamekvinder visuelle identitet tilbage i 2019. Foto: PR

“Før vi oprettede ministeriet følte vi os isolerede, alene og ignoreret. At tale om kønsspørgsmål var svært, og det blev ofte lukket ned eller joket med af en mandsdomineret industri. Nu er der støtte, diskussion og et trygt rum, hvor man kan dele ideer og bekymringer og inspirere hinanden,” skriver Clare McNally.

Ifølge hende har der ikke har en decideret udvælgelses-proces i forhold til de nye kuld ’ministre’, men der var mange, der viste deres interesse for at bidrage til det – både enkeltpersoner og grupper.

Flere kvinder på banen

Fra start har Ministeriet haft et meget aktivistisk fokus, og Clare McNally fremhæver en stigning af kvinder i den årlige Creative Circle jury, fra ca. 10 procent til 40 procent, som en af de vigtige ting som ministeriet er lykkedes med siden oprettelsen.

“Dette ser jeg som en stor præstation, og det betyder, at juryer – og det arbejde, der bedømmes – nu er mere forskelligartede og ikke kun består af mænd eller arbejde udført af mænd.”

Den anden stifter af ministeriet, Clara Prior-Knock, bifalder endvidere antallet af kvinder, der skriver artikler, sætter sig med ved bordet og bevæger sig ind i rampelyset. 

”Jeg håber ikke at denne udvikling vil gå i stå eller bevæge sig baglæns. Kvinder skal blive ved med at træde frem og sige fra for at få reel ligestilling i den danske reklamebranche,” tilføjer Clare McNally, der samtidig pointerer, at der fortsat er for få kvindelige Creative Directors i branchen. 

Clare McNally og Clara Prior Knock på scenen til et Ministeriet for Kreative Reklamekvinder-event i 2020. Foto: PR

Fokus fremadrettet

Det opdaterede Ministeriet for Kreative Reklamekvinder lister i deres pressemeddelelse flere facts, der understøtter, at der stadig er ubalance i branchen. For eksempel skriver de, at årets DDA-juryer samlet vil bestå af 35 procent kvinder. 

Fra det nye Ministerie lyder det desuden, at man mener, at tiden er moden til at se på, hvordan man i fællesskab som branche kan få skabt en ændring.

“I de seneste par år har vi set en større åbenhed overfor mere diversitet i de kreative afdelinger, men uden at opleve den store forandring. Det er noget, vi godt kunne tænke os at arbejde på at få skabt i samarbejde med hele branchen – ikke bare en brøkdel af den,” siger Klara Vilshammer i meddelelsen, hvor hun fortsætter:

”Derfor vil vi i Ministeriet fremadrettet sætte et større fokus på inklusion med introduktionen af åbne events, hvor flere dele af branchen inviteres til at tage del i samtalen. En form for tag-din-mandlige-kollega-med-aften.”

Men Ministeriet er også OBS på en lang række andre problemstillinger, der, ifølge det, er i spil på arbejdspladserne i branchen.

“Kvindelige indsigter som ikke bliver hørt, feminine værdier som ikke bliver værdsat og det sociale arbejde, som kvinder oftest tager på sig for fællesskabets skyld – uden at kunne se det på lønseddelen. Den slags problemstillinger, vil vi gerne have meget mere fokus på fremover,” siger Alberte Børling Anderson i meddelelsen. 

Forsat passion for konstant problem

At Clare McNally stopper i Ministeriet for Kreative Reklamekvinder betyder ikke, at agendaen ikke fortsat er top-of-mind hos hende.

”Personligt er jeg lige så passioneret omkring ligestilling i reklamebranchen, som jeg nogensinde har været. Det er et område, der kræver konstant arbejde og det er ikke et problem, der bare ‘bliver løst’. Problemet har brug for konstant opmærksomhed og indsats, hvis vi skal sikre langsigtede forbedringer og reelle ændringer i folk mindset,” skriver hun.