I starten af 2023 får flere end 90.000 husstande i Aarhus og Odense en tryksag mindre i postkassen.

Det sker, når Lidl ifølge en pressemeddelelse udfaser sin trykte tilbudsavis i en testperiode fra uge et til otte.

Initiativet omfatter 49.000 husstande i Aarhus og 46.000 husstande i Odense og kommer som opfølgning på en tilsvarende test i København.

Den førte til, at Lidl i begyndelsen af året permanent droppede at udsende den fysiske tilbudsavis til flere end 162.000 husstande i København. I stedet vil kæden gerne have kunderne til at orientere sig i online-avisen og Lidl Plus-appen.

”Afviklingen af vores trykte tilbudsaviser i København er gået bedre, end vi turde håbe på. Københavnerne har virkelig taget online-avisen til sig, og generelt ser vi, at flere aktivt fravælger reklamer i postkassen og i stedet bruger vores kunde-app, Lidl Plus, hvor vi kan se en stigning af brugere efter udfasningen af de fysiske tilbudsaviser i København,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl, i meddelelsen. 

Findes stadig i butikkerne

Ifølge Rasmus Pape handler det blandt andet om at ’spare miljøet for en masse papir’, men han peger også på, at ’det giver mulighed for endnu skarpere tilbud’, da tilbuddene løbende kan opdateres i online.  

”Som en stor dagligvarekæde ser vi det også som vores ansvar at kigge ind i, hvordan vi forbruger ressourcer, og hvor vi kan minimere vores klimamæssige aftryk,” siger Rasmus Pape og tilføjer:

”Vores første skridt var at gøre tilbudsavisen 11 procent mindre og udfase den i København, og nu tester vi så, om det også kan lade sig gøre i storbyerne Aarhus og Odense. Al omstilling tager tid, og derfor er det en længere udfasning, indtil vi på sigt helt udfaser den fysiske avis.” 

Lidl oplyser, at der fortsat vil være tilbudsaviser i butikkerne, ligesom kunder, der har bedt om at få tilbudsavisen via Permission+-ordningen, stadig vil få den omdelt.

Tidligere har også blandt andre Silvan og Elgiganten fjernet de trykte tilbudsaviser.