En stribe brancheorganisationer, bureauer og medier går nu sammen med målet om bedre at dokumentere CO2-aftryk på annoncering i medierne. Det oplyser brancheorganisationerne Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier i en pressemeddelelse.
Her oplyser man, at man sammen vil lave fælles retningslinjer for opgørelse af CO2-aftryk på annoncemarkedet.
“I dag kan en samlet medie- og bureaubranche præsentere en hensigtserklæring, hvor partnerne deler en fælles ambition om at bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Dermed er ambitionen på sigt at sætte skub i den grønne omstilling i branchen,” lyder det i pressemeddelelsen.
Med i sammenslutning er udover de to brancheorganisationer også bureauerne OMD, Publicis, Dentsu, Orchestra og Step/The Unicorn.
Samtidig har en lang række store mediehuse tilsluttet sig initiativet. Det gælder både JP/Politikens Hus, TV 2, Berlingske Media, Jysk Fynske Medier og Teknologiens Mediehus.
“Med hensigtserklæringen signalerer vi en fælles ambition for hele branchen om aktivt at ville tage et ansvar for at kunne anvise de mest korrekte og troværdige opgørelsesmetoder for CO2-aftryk. Samtidig sikrer vi, at der i fremtiden vil være et etableret fælles datasæt, der kan hjælpe til, at man begynder at sænke klimaaftrykket fra reklamer. Det er selvfølgelig ikke nok i sig selv, men det er et ekstremt vigtigt skridt fremad. Sammen vil – og skal – vi gøre en forskel for, at den grønne omstilling har de bedste betingelser,” lyder det i pressemeddelelsen fra Charlie Stjerneklar, adm. direktør i Kreativitet & Kommunikation.