Adobe er netop udkommet med undersøgelsen Future of Creativity: 2022 U.S. Emoji Trend Report, der præsenterer de mest udbredte digitale trends i år, når det kommer til brugen af emojis. 

Rapporten konkluderer overordnet, at 73 procent finder folk, der bruger emojis, venligere, sjovere og sejere end dem, der ikke gør det. Derudover mener 64 procent af de adspurgte, at af emoji-brugerne mener, at emojis gør samtalerne sjovere, og omtrent halvdelen af emoji-brugere føler, at emojis bedre kan udtrykke deres tanker og følelser end ord kan alene.

Undersøgelsen kortlægger desuden, hvilke emojis de forskellige generationer bruger mest. Og her er det værd at notere sig, at det, udover det røde emoji-hjerte, er de markante grine-emojier med to tårer, der hitter mest på tværs af generationer – både i den horisontale (😂) og den tiltede variant (🤣).  

Om undersøgelsen

Adobes emoji-undersøgelse har undersøgt, hvilken rolle emojis spiller, når folk kommunikerer digital.

Undersøgelsen blev gennemført fra marts-april 2022 med besvarelser fra 5.000 emoji-brugere i USA samt 5.000 respondenter fra Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Australien og Sydkorea.

Kilde: Adobe

Foretrukne emojis på tværs af generationer:

Top fem over Gen Z’s foretrukne emojis: 

😂 (# 1), ❤️ (# 2), 🤣 (# 3) 😭 (# 4) 💀 (# 5)

Top fem over Millennials’ foretrukne emojis: 

😂 (# 1), 🤣(# 2), ❤️ (# 3) 😊 (# 4) 🥰 (# 5)

Top fem over Gen X’s foretrukne emojis: 

😂 (# 1), 👍 (# 2), 🤣 (# 3) 😘 (# 4) ❤️ (# 5)

Top fem over Boomer-generationens foretrukne emojis: 

👍(#1), ❤️(#2), 😘 (#3) 😂 (#4) 🤣 (#5)