”Grøn energi er alle tiders, men at placere vindmøller her er et direkte overgreb.” 

”Du kan ikke se solnedgange med kæmpe vindmøller ude i horisonten.” 

”Den smukke udsigt, jeg oplever på min altan, vil simpelthen blive ødelagt af to store, larmende vindmøller.” 

Sådan lyder ordene fra tre vindmølle-modstandere i en ny kampagnefilm for forsynings- og energiselskabet Andel.  

Kampagnen er lavet af det kreative bureau Robert/Boisen & Like-minded og produktionsselskabet Bacon, skal sætte fokus på, at selvom langt de fleste danskere går ind for grøn energi, så bliver mange vindmølleprojekter faktisk bremset af lokale kritikere. 

”Virksomhederne er klar til den grønne omstilling, politikerne er på plads, men der er en kæmpe barriere for mange vindmølleprojekter: Vi har en not in my backyard-tanke, der sætter en stopper for vedvarende energi. Derfor er vi gået sammen med de gode mennesker hos Robert/Boisen for at se, hvordan vi kan løse det,” siger kommunikationsdirektør i Andel, Rikke Harbo Trikker.

Ægte modstandere

I kampagnefilmen ser vi en lang række modstandere mod vindmøller. Og der er ikke tale om skuespillere, men om reelle vindmølle-modstandere. 

Netop det dokumentariske snit i kampagnen har været vigtigt, siger Kim Boisen, adm. direktør hos Robert/Boisen & Like-minded.

”Vi har med vilje brugt et meget dokumentarisk greb. Det er virkelige modstandere, som tidligere har udtalt sig i pressen, vi har fat i, og det er virkelige underskriftsindsamlinger, TV-klip og kommentarer på de sociale media,” siger Kim Boisen, som tilføjer:

”Det er vigtigt for at vise, at der faktisk er en del modstand derude. Mange lægger måske ikke mærke til det, hvis det ikke lige foregår i deres kommune. Men helt grundlæggende dokumenterer vi med kampagnen, at modstanden er der, og at den bremser udrulningen af vedvarende energi og vindmøller.” 

I går jo også direkte i lag med nogle kritiske modstandere, der taler negativt om vindmøller. Var det ikke smartere med en kampagne, der kun satte fokus på det positive ved vindmøller? 

”Vi har prøvet de smukke videoer med droneskud af de store vindmøller, og det kan også generelt rykke opbakningen,” siger Rikke Harbo Trikker, som tilføjer: 

”Men situationen nu kræver noget andet end purpose-kommunikation. Vi synes, der er brug for nye kommunikative redskaber for at tage det næste skridt.” 

Stærk dokumentation bag

Udover en stort anlagt kampagnefilm, der kører ud på tv, kommer kampagnen også til at have et aktivistisk fokus: Andel vil have danskerne til at aktivt at byde ind med, hvor de gerne så, at vi kan rejse vindmøller. 

Og ifølge Kim Boisen, adm. direktør i Robert/Boisen & Like-minded, er det helt bevidst, at kampagnen både sætter fokus på, at der er en reel udfordring – men også, at det kræver, at vi alle er klar til at ofre noget bekvemmelighed, hvis den grønne omstilling skal lykkes. 

”Vi kan ikke længere bare sige, at det må nogle andre løse. Mange siger, at de gerne vil have grøn omstilling, men at det må politikerne eller virksomhederne eller den anden grundejerforening tage sig af,” siger Kim Boisen, som tilføjer: 

”Men det nytter ikke noget. Vi bliver alle nødt til at tage ansvar og afgive herlighedsværdi. Vi prøver med kampagnen at skabe en forståelse for, at vi bør have et fællesskab om den grønne omstilling. At vi, meget passende, alle har en andel i at skabe en grøn fremtid.” 

Fokus på vindmølle-modstanderne er ikke taget ud af den blå luft. Sammen med bureauet har Andel gennemgået en lang række forsøg på at starte ambitiøse vindmølleprojekter i Danmark og har konstateret, at indsigelser fra borgere har sat en stopper for hele 14 ud af 17 kommunale planer om vindmølleparker de seneste to år. 

”Ud af de 17 klagesager om nye vindmølleprojekter, er 14 helt eller delvist imødekommet i Nævnenes Hus,” siger Rikke Harbo Trikker fra Andel. ”Og det, selvom vi faktisk allerede været igennem den lange proces, hvor alt er planlagt i forhold til vindmølleparkerne, og der er sikret de rette hensyn til natur- og biodiversitet,” siger hun videre.

Men når man måler på det, er det et fåtal af borgere, der ifølge selskabet og bureauet giver de mange vindmølleprojekter modvind. Det drejer sig om under 15 procent.

”Grundlæggende handler det om, at der er et mindretal, der larmer rigtigt meget, som samfundet og kommunerne kommer til at lytte til. Og det er derfor, vi med kampagnen forsøger at aktivere ja-siden, så nej-siden ikke får frit spil til at råbe højest og lægge projekterne ned.” 

Fokus på flertallet

Andel vil med kampagnen også vise myndigheder, politikere og danskere, at det store flertal bakker op om projekterne. 

”Vi har lavet undersøgelser, som viser, at opbakningen til vindenergi aldrig har været større. 9 ud af 10 danskere støtter op om mere vedvarende energi og vindmøller. Og langt de fleste er villige til at acceptere vindmøller, også i deres nærområde, selvom det har betydning for deres udsigt. Men der er en lille del af danskerne, som støjer rigtigt meget,” siger Kim Boisen. 

Rikke, der er vel netop en grund til, at borgere har ret til at gøre indsigelser. Og hvis loven forbliver det samme, risikerer I så ikke, at I laver en stor kampagne her, der nok skaber meget opmærksomhed – men ikke reelt gør noget ved det problem, I sætter fokus på? 

”Jo. Og så alligevel ikke. For vi kan allerede se, at vi også ved aktivt at gå ud lokalt ved projekter og tage dialogerne om, hvad det vil sige at lave de her projekter, rykker debatten og får bragt nye perspektiver ind. Det går det i praksis nemmere for eksempelvis et byråd at tage stilling til sagen, fordi det ikke kun er de negative, der fylder,” siger Rikke Harbo Trikker, der tilføjer: 

”Det er faktisk det, der er hele pointen: Vi vil gerne vende processen om, så vi til at starte med beder folk overveje, hvor de vil have vindmøller – at sige ja, med andre ord – i stedet for altid at sige nej.” 

Ingen klassiske KPI’er

Rikke Harbo Trikker fortæller samtidig, at der ikke er sat klassiske og konkrete KPI’er for kampagnen. 

”Vi har ikke hårde KPI’er for, at kampagnen skal hjælpe os med at sætte x antal vindmøller op – men det kunne være mega fedt, hvis den førte til det,” siger Rikke Harbo Trikker. 

”Vi er stadig et nyt brand og har brug for at øge kendskabet til os. Vi har haft fokus på vores logo og navn, og nu skal vi have fokus på, hvad vi faktisk laver. Vi håber, det her vil give os muligheden for at tale om det. Og så håber vi, at det forretningsmæssigt kan hjælpe os med at bryde nogle af de barrierer ned, vi møder, når det kommer til udrulningen af vedvarende energi,” siger hun. 

Hun kan ikke fortælle, hvad Andel konkret poster i kampagnen, men der er tale om ”en pæn investering,” siger hun. 

Kampagnen kommer til at rulle massivt ud i de 8-9 uger, den løber, siger Kim Boisen. 

”Det er det, vi med branchetermer kalder en 360 graders-kampagne. Det er mere et spørgsmål om, hvor den ikke kommer ud. Vi starter på tv, og så kommer den på sociale medier, outdoor, bannere og print. Vi laver filtre til din telefon, så du selv kan se, hvordan en vindmølle ser ud i dit nærområde,” siger han.

”Vi prøver at stille redskaberne til rådighed for at skabe en god og langsigtet debat, som i sidste ende kan ændre holdninger.” 

Du kan se den nye kampagne fra Andel herunder:

For at se indholdet skal du acceptere cookies.

Opdater dine indstillinger