Flere og flere brands eksperimenterer med den kinesisk ejede sociale medieplatform TikTok, og det betyder voldsom vækst i reklameindtægterne.
En ny rapport fra Inside Intelligence forventer således, at TikToks reklameindtægter i 2022 vil vokse til 76,8 milliarder kroner mod 25,5 milliarder kroner i 2021. Svarende til en tredobling.
Dermed vil TikTok ifølge analysen hente flere reklamekroner ind i år end Twitter (36 milliarder kroner) og Snapchat (32 milliarder kroner) tilsammen.
Kigger man endnu længere frem, forventes yderligere vækst for TikTok – så meget, at platformen med analysevirksomhedens ord vil ”bide YouTube i haserne”.

Forventningen er, at TikToks reklameindtægter i 2024 vil nå op på 155 milliarder kroner, hvilket ifølge analysens tal vil svare nogenlunde til YouTubes reklameindtægter.
Den eksplosive vækst til trods er hverken TikTok eller YouTube dog i nærheden af at nå Google og Metas niveau for digitale reklameindtægter, understreger analysen.
TikTok og YouTube vil ifølge Inside Intelligence sidde på hver 3,1 procent af markedet i 2024.
Til sammenligning sidder Google og Meta på henholdsvis 29 og 21,4 procent.
I Danmark er antallet af TikTok-brugere ifølge DR Medieforskning vokset markant det seneste år. Det samme gælder den tid, danskerne bruger på platformen.